تاریخ انتشار: جمعه 19 اردیبهشت 1393
مطالعات نشان می دهد که  در مطالعات بالینی سلول های بنیادی برای بیماران مبتلا به حمله قلبی، باید بیشتر احتیاط نمود

  مطالعات نشان می دهد که در مطالعات بالینی سلول های بنیادی برای بیماران مبتلا به حمله قلبی، باید بیشتر احتیاط نمود

مطالعه ای که اخیر صورت گرفته است اطلاعات تحقیقاتی که از مطالعات بالینی سلول درمانی بیماران قلبی به دست امده است و حاکی از ترمیم بافت قلبی است را مورد نقد قرار داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه ای که در بیمارستان کودکان سین سیناتی صورت گرفته است گزارش داده است که سلول های بنیادی قلبی که به صورت متداول برای مطالعات بالینی استفاده می شوند و مارکر پروتئینی c-kit را بیان می کنند، سلول های عضلانی قلبی منقبض شونده را به اندازه کافی ترمیم نمی کنند و به همین دلیل نمی توان گفت برای درمان مناسب هستند.

این محققین می گویند تزریق سلول های بنیادی c-kit مثبت به قلب بیماران هر سود و مزیتی هم که داشته باشد به دلیل تولید سلول های قلبی منقبض شونده یا کاردیومیوسیت ها نیست.

بیماران مبتلا به حمله قلبی متعدد پیش از این با سلول های بنیادیc-kit مثبت درمان شده اند که این سلول ها از نواحی سالم قلب آسیب دیده برداشته شده اند.سپس این سلول در آزمایشگاه پردازش(فرآوری) می شوند و به قلب این بیماران تزریق می شوند. مطالعات موشی حاکی از این است که این سلول های بنیادیc-kit مثبت به طور کامل سلول های قلبی را ترمیم می کنند.

اما آن چه که جالب است این است که بیماران مبتلا تنها 3تا5 درصد در کسر خروجی(پمپاژ خون) بهبود نشان می دهند. اما اطلاعات به دست آمده از این مطالعه اخیر نشان می دهد که این کسر کوچک و این توانایی کم هم ممکن است به دلیل توانایی سلول های بنیادیc-kit مثبت در رشد مویرگ ها باشد که موجب گردش خون بهتر در خود قلب می شوند، نه این که کاردیومیوسیت های جدیدی را بسازند.

هم چنین این محققین نشان داده اند که این سلول های بنیادیc-kit مثبت قلب شبیه سلول های اندوتلیالی جدار مویرگ ها هستند. اما در محیط طبیعی موجود در قلب این سلول های بنیادیc-kit مثبت قادر به ساخت کاردیومیوسیت ها نیستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه