تاریخ انتشار: شنبه 20 اردیبهشت 1393
چرا مولتیپل اسکلروزیس(MS) در بین خانم ها شایع تر است؟؟

  چرا مولتیپل اسکلروزیس(MS) در بین خانم ها شایع تر است؟؟

تفاوت های که جدیدا بین مغز مردان و زنان مشاهده شده است ممکن است دلیل این که چرا MS بین خانم ها شایع تر است را توضیح دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در سال های اخیر آمار تشخیص MS در بین زنان در مقایسه با مردان به سرعت رو به افزایش است به نحوی که ابتلا به این بیماری در زنان بیش از 4 برابر مردان است. تا کنون دلیل واضحی ارائه نشده است اما به نظر می رسد که تفاوت های جنسیتی موجود در مغز یکی از دلایل این امر باشد.

مطالعات موشی و انسانی نشان داده است که زنان مستعد به MS سطح بالاتری از پروتئین گیرنده عروق خونی(S1PR2) را دارا هستند، این در حالی است که در مردان سطوح بالای این پروتئین فقط در نواحی که به دلیلMS آسیب دیده اند مشاهده می شود.

در واقع زمانی که محققین به بررسی عملکرد این گیرنده(S1PR2) پرداختند مشاهده کردند که این پروتئین می تواند تعیین کند که ایا سلول های ایمنی می توانند از طریق خون وارد مغز شوند یا خیر. در واقع این سلول ها هستند که می توانند عامل التهاب منجر به MS باشند.

محققین به دنبال دارویی هستند که بتواند S1PR2 را بلوک کند.

بیماری MS بیماری غیر قابل پیش بینی با آثاری نامطلوب است که می تواند منجر به فلجی، کوری و عدم تعادل حرکتی شود. بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان به این وضعیت گرفتارند.

در این مطالعه جدید، محققین از مدل موشی استفاده کردند و مشاهده کردند که در این مدل ها میزان MS در جنس ماده بیش از نر است. محققین میزان فعالیت ژنی را در نرها و ماده ها با هم مقایسه کردند. آن ها هم چنین میزان فعالیت ژنی را در نواحی از مغز جنس ماده که دچار آسیب شده بود و در سایر نواحی که سالم مانده بود مورد بررسی قرار دادند.

این محققین 20 ژن را در نواحی مختلف مغز اسیب دیده جنس ماده شناسایی کردند که دارای سطوح متفاوتی از فعالیت بودند. عملکرد 16 تا از این ژن ها ناشناخته بودند و در مورد ژن های باقیمانده هم افزایش فعالیت S1PR2 مشاهده شد.

مطالعات بیشتر نشان داد که S1PR2 سد خونی-مغزی را باز می کند و این مساله موجب می شوند که سلول های التهابی که موجب MS می شوند وارد سیستم عصبی مرکزی شوند.

زمانی که محققین نمونه گرفته شده پس از مرگ 20 بیمار را تست کردند مشاهده کردند که در مغز بیماران مبتلا به MS سطوح بالاتری از S1PR2 در مقایسه با سایر افراد وجود دارد. هم چنین بافت مغزی ماده ها نیز در مقایسه یا نرها دارای سطوح بالاتری از S1PR2 بود.

این کشف می تواند اولین گام مهم و جالب توجه برای حل این معما باشد که چرا زنان در مقایسه با مردان بیشتر به MS مبتلا می شوند تا بتوان با یافتن راه مناسب از وقوع این اختلال جلوگیری کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه