تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393
هدف درمانی سرطان ها،  باعث کاهش عوارض درمان می شود
رئیس انجمن رادیو تراپی آنکولوژی ایران

  هدف درمانی سرطان ها، باعث کاهش عوارض درمان می شود

رئیس انجمن رادیو تراپی آنکولوژی ایران با بیان اینکه اصطلاحی به عنوان روش های کم تهاجمی در درمان سرطان وجود افزود: اما روش هایی رایج شده است که عوارض درمان های مختلف سرطان را کاهش می دهد.
امتیاز: Article Rating

دکتر محمد رضا قوام نصیری، رئیس انجمن رادیو تراپی آنکولوژی ایران در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " گفت: برای مثال به دلیل پیشرفت های دستگاه های رادیو تراپی، عوارض پرتوهای رادیوتراپی روی بافت های سالم بدن که اطراف تومورهای سرطانی هستند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. خوشبختانه استفاده از این دستگاه ها از 3  الی 4 سال پیش در ایران رایج شده است. می توان گفت  این یک نوع درمان کم تهاجمی برای بیمارانی که با اشعه رادیو تراپی درمان می شوند است.
وی افزود: از طرف دیگر در زمینه دارو درمانی که درمان با داروهای شیمیائی انجام می شود، از تکنینک های جدید تحت عنوان تارگت تراپی استفاده می شود. داروهای تارگت تراپی تمرکز بیشتری روی تومورها و سلول های سرطانی دارند و قسمت های مختلف دیگر مانند مغز و استخوان یا بافت های سالم مخصوصا دستگاه گوارش کم تر مورد آسیب دارو های شیمیائی قرار می گیرند.
دکتر قوام نصیری در ادامه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر میزان سرطان های ژنتیکی بیشتر است یا اپی ژنتیکی گفت: نمی توان گفت ژنتیک یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان است. در واقع تغییرات ژنتیک در ایجاد روند سرطان دخالت دارند اما مانند بیماری های ژنتیکی شناخته شده، برای سرطان عامل ژنتیکی قائل نیستیم. به غیر از ضایعات چشمی که می تواند ارثی منتقل شود و همینطور سرطان های سینه برای خانم ها که در موارد خاصی ممکن است تغییرات ژنتیکی به وجود آمده از مادر به دختر منتقل شود.
وی در پایان با تاکید بر اینکه هنوز این امر که با دستکاری DNA از احتمال ابتلا به سرطان جلوگیری شود، امکان پذیر نشده است افزود: درمان های دیگر مانند تزریق سلول های بنیادی در دست اقدام است. البته به مرحله بالین نرسیده است و استفاده از سلول های بنیادی برای انواع سرطان ها مانند سرطان دستگاه گوارش، سرطان خون، بافت لنفاوی در ایران و اکثر کشورهای اروپائی در مرحله آزمایشگاه و کلینیکال است. البته به غیر از سرطان خون که اقداماتی در این زمینه انجام شده است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه