تاریخ انتشار: چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393
موفقیت چشمگیر پیوند سلول های بنیادی در  بیمارستان محک
عضو هیات امناء بیمارستان محک

  موفقیت چشمگیر پیوند سلول های بنیادی در بیمارستان محک

متخصص بیماریهای کودکان - فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی کودکان با بیان اینکه دو سال از آغاز فعالیت بخش پیوند بیمارستان محک می گذرد، گفت : تا کنون در این بخش بیش از 60 پیوند انجام شده است که هیچ کدام عارضه بعد از پیوند نداشته است.
امتیاز: Article Rating

دکتر مردآویژ آل بویه، متخصص بیماریهای کودکان - فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی و عضو هیات امناء بیمارستان محک در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " افزود: از آنجائی که ممکن است تا 90 روز بعد از پیوند، عارضه ای ناشی از پیوند در بیمار رخ دهد، خوشبختانه تا کنون عارضه ای در هیچ کدام از بیماران پیوندی بیمارستان محک رخ نداده است.
وی درمورد بخش پیوند بیمارستان محک توضیح داد: فعالیتی که در قسمت پیوند بیمارستان محک انجام می شود، سلول درمانی کودکانی است که نیاز به پیوند سلول های بنیادی دارند. بخش پیوند در این دو سال با حمایت و زحمات دکتر هدایتی، پیشرفت زیادی داشته است. اغلب پیوند ها در بیماری های سرطان AML، ALL، یا در بیماری هوچکین، رتینوبلاستوم و... است.
پذیرش بیماران در محک گزینشی نیست
دکتر آل بویه در ادامه در پاسخ به این سوال که از چه نوع بیمارانی در بیمارستان محک نگه داری می شود گفت: یکی از مشخصات بارز این مرکز این است که کودکان سرطانی بر حسب نوع بیماری پذیرش نمی شوند، بلکه هر کودکی که سرطان دارد و به ما رجوع می کند پذیرفته می شود. متاسفانه در مراکز دیگر بیمار را به صورت گزینشی پذیرش می کنند. البته برخی مراکز امکان پذیرش همه نوع بیمار را ندارند اما اینجا امکانات فراهم است و در اختیار همه گذاشته می شود.
وی به کمبود پرستار در سطح کشور اشاره کرد و افزود: کشور با کمبود حدود 300 هزار پرستار مواجه است. البته سعی می شود پرستاران فعال در بیمارستان محک  با تمهیدات مختلفی مانند حق جذب، حق سختی کار، شیمی درمانی، ایاب و ذهاب و.... ماندگار شوند زیرا زندگی مالی پرستار باید تامین شود.
باید در حفظ رابطه علمی با کشورهای دیگر کوشید
دکتر مردآویژ آل بویه در قسمت پایانی صحبت های خود، به حضور اساتید بنام خارجی در اولین کنگره بین المللی آنکولوژی ایران که در بیمارستان محک برگزار شد اشاره کرد و افزود: ارائه مطالب جدید در زمینه های مختلف توسط این اساتید به پربار شدن کنگره کمک بسیاری کرد. مطالبی که امکان دسترسی به آن ها در کشور ما وجود ندارد. امیدوار هستیم قادر باشیم با کمک همکاران و مقامات زیربط امکانات را فراهم کنیم.
وی با تاکید بر اینکه جایگاه علمی ایران نسبتا خوب است افزود: اما کشورهای خارجی امکانات بهتر و افراد بیشتری دارند، در محک حدود 75 تخت فعال برای شیمی درمانی یا جراحی مغز و اعصاب  وجود دارد اما فقط  سه الی چهار نفر در اینجا فعال هستند و به این تعداد بیمار بستری شده نظارت می کنند، در حالی که با اینکه چنین بخشی در نقاط دیگر دنیا با این تعداد تخت فعال وجود ندارد اما نیروی بیشتری برای فعالیت در اختیار دارند.
عضو هیات امناء بیمارستان تاکید کرد: کشور ایران  باید رابطه علمی خود با کشورهای اروپائی و آمریکائی را حفظ و تحکیم کند و گسترش دهد. زیرا این کشورها  از نظر علمی در  مقامی قرار دارند که همیشه می توان برای راهنمائی و همکاری به آن ها رجوع کرد و یکی از خواسته های من حفظ این رابطه است.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه