تاریخ انتشار: شنبه 03 خرداد 1393
ساخت سریع ترین و کوچک ترین نانوموتور مناسب برای مطالعات سلولی

  ساخت سریع ترین و کوچک ترین نانوموتور مناسب برای مطالعات سلولی

محققین دانشگاه تگزاس موفق به ساخت سریع ترین و کوچک ترین موتورسینتتیک کوچک تا به امروز شده اند. ساخت این نانوموتور گامی بسیار مهم در فرایندهای انتقال دارو یا مبارزه با سرطان خواهد بود. این نانوموتور می تواند درون بدن حرکت کرده و انسولین را در زمان نیاز بیمار دیابتی آزاد کند یا می تواند سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم هدف قرار دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، این محققین با هدف تامین انرژی برای این دستگاه، روی ساخت نانوموتوری معقول و با سرعت فوق بالا فوکوس کردند که می تواند انرژی الکتریکی را به نیروی حرکتی مکانیکی تبدیل کند. اندازه این دستگاه 500 برابر کوچک تر از دانه نمک است.

این نانوموتور می تواند سریعا مواد بیوشیمیایی را با هم مخلوط و پمپ کند و از درون مایعات حرکت کند. ویژگی که در کاربردهای آن در آینده تاثیر گذار است.

با توجه به ابعاد یک میکرومتری این نانوموتور، این دستگاه می تواند به راحتی درون یک سلول انسانی جای بگیرد و این قابلیت را دارد که 15 ساعت مداوم با دور18000rpm بچرخد.

این محققین بر این باور هستند که نانوموتور آن ها بزودی می تواند روش جدیدی را برای کنترل انتقال داروهای بیوشیمیایی به درون سلول های زنده ایجاد کند.

برای تست توانایی آزادسازی دارو، محققین سطح این نانوموتور را با مواد بیوشیمیایی پوشاندند و شروع به چرخش کردند. ان ها دریافتند که هر چه که این نانوموتور سریع تر می چرخد، سرعت آزادسازی دارو نیز بیشتر است.

این مهندسین می گویند: ما قادر هستیم سرعت آزادسازی مولکول را با کنترل چرخش مکانیکی کنترل و تثبیت کنیم. این بدین معنی است که این نانوموتور اولین دستگاه از نوع خودش است که قادر به کنترل آزادسازی دارو از سطح نانوذره می باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه