تاریخ انتشار: یکشنبه 04 خرداد 1393
کشف مراحل اولیه همه توانی(totipotency) در پیش ساز های اسپرم

  کشف مراحل اولیه همه توانی(totipotency) در پیش ساز های اسپرم

در بدن یک سلول پوست همیشه پوست و یک سلول قلبی همیشه قلب خواهد شد. اما در اولین ساعات زندگی، سلول ها در جنین در حال تولد همه توان(totipotent) هستند و به طرز باورنکردنی این قابلیت را دارند که به پوست، قلب، روده و یا هر نوع سلول دیگری تبدیل شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، مدت زمان زیادی است که تصور می شود لقاح اسپرم وتخمک منجر به شروع تغییرات بسیار شدیدی در این که کدام ژن ها بیان شوند و چگونه بیان شوند، ایجاد می کند.

از طرف دیگر مطالعه جدید نشان می دهد که همه توانی فرایندی گام به گام است. به نحوی که ابتدا پیش سازها جنسی که به آن ها سلول های بنیادی خط زایای بالغ(adult germ line stem cells) می گویند به وجود می آیند، در بیضه ها مستقر شده وسپس به اسپرم تبدیل می شوند.

این پیش سازها رفتاری معمولی دارند، این سلول ها تقسیم می شوند وسلول های بیشتری شبیه به خودشان را به وجود می آورند تا این که سیگنالی را دریافت می کنند که آن ها را به سمت بالغ شدن به اسپرم هدایت می کند.

از طرف دیگر، شواهدی نیز وجود دارد که این سلول ها تحت شرایط غیرمعمول به توده های سرطانی متراکم تبدیل می شوند که به آن ها تراتوماهای بیضوی می گویند. در واقع این پیش سازهای اسپرمی به پیش سازهای پوست، عضله و  روده تغییر شکل می دهند.

این یافته ها محققین را ترغیب کرد که برنامه ژنی درون پیش سازهای اسپرمی را آزمایش کنند. آن ها بسیار شگفت زده شدند: این پیش سازها سلول هایی هستند که تعیین سرنوشت شده اند که به یک نوع سلول تبدیل شوند یا برعکس، آن ها این توانایی را دارند که به هر نوع سلولی تبدیل شوند؟

 جوابی که محققین برای این سول پیدا کردند این بود که  این پیش سازهای اسپرمی در جایی ما بین این دو حالت قرار دارند. شاید معتبرترین شواهد مربوط به بیان چهار ژن Lefty،  Sox2، Nanog و Pedm14 بود. این ژن ها موقعی که فعال می شوند منجر به شروع آبشاری از وقایع می شوند که به سلول ها ویژگی بنیادی می دهد. در سلول هایی با توان تمایزی محدود این ژن ها خاموش شده اند.

در واقع در پیش سازهای اسپرمی این چهار ژن به دلیل متیلاسیون خاموش شده اند و لی این پتانسیل را دارند که تحت شرایطی فعال شوند و ایجاد حالت همه توانی در این سلول ها کنند.

در واقع زمانی که لقاح اتفاق می افتد سلول ها برای یک بازه زمانی کوتاه مدت کاملا همه توان هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه