تاریخ انتشار: پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
میکرو RNA در باروری مردان
یادداشت

  میکرو RNA در باروری مردان

محققان نشان دادند که بیان miRNA ها در باروری مردان اثر مستقیم و موثری دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، حدود 50 ٪ از تمام وقایع ناباروری به فاکتور مرد منتسب می‌شود که این یک نگرانی قابل توجه در بهداشت عمومی جهانی است. شرایط بی شماری وجود دارد که ممکن است در اسپرماتوژنز تداخل داشته باشد و باعث ایجاد اسپرم غیر طبیعی شود. در حین ارزیابی اسپرم، تعداد، و سرعتی که در آن مهاجرت می‌کنند و ظاهر آن‌ها سه ویژگی اصلی است که مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. میکرو RNA ها، همچنین به عنوان miRNA شناخته می‌شوند، در تمام مایعات و بافت‌های فیزیولوژیکی وجود دارند. آن‌ها در هر دو فرآیند فیزیولوژیکی و آسیب شناختی شرکت می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که بیان ژن‌های میکرو RNA در مردان نابارور متفاوت است. این ژن‌ها اسپرماتوژنز را در مراحل مختلف و در چندین سلول تولید مثل مرد تنظیم می‌کنند. از این رو ، میکرو RNA ها این پتانسیل را دارند که به عنوان شاخص‌های مفیدی در تشخیص و درمان ناباروری مردان و سایر بیماری‌های مؤثر بر تولید مثل مرد عمل کنند. با وجود این، تحقیقات اضافی برای تعیین مکانیسم‌های دقیق تنظیم miRNA لازم است.
miRNA و اسپرماتوژنز
اسپرماتوژنز یک فرآیند چند مرحله‌ای تنظیم شده است که اسپرم بالغ تولید می‌کند. ناباروری مردان ممکن است ناشی از اختلال در فرآیندهای نظارتی اسپرماتوژنز باشد. شواهد علمی نشان می‌دهد که تولید غیر طبیعی miRNA ها در چندین نوع سلول از بیضه، اسپرماتوژنز را در مراحل مختلف مختل می‌کند و اغلب منجر به ناباروری می‌شود. miRNA ها عملکردهای مهمی در اسپرماتوژنز ارائه می‌دهند و ممکن است در یک سلول خاص یا در چندین سلول در بافت بیضه بیان شود. برخی از miRNA ها در سلول‌های بیضه مانند سلول‌های سرتولی کشف می‌شوند (خانواده miR-17 ، miR-471 ، miR-202-5p/3p ، miR-1285 ، miR-23b ، miR-133b ، miR-543 ، miR-431 ، و miR-132)، سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیا (SSC ؛ miR-21 ، miR-34C ، miR-224 ، miR-106a ، miR-135a ، miR-544 و miR-20). اگرچه مکانیسم و عملکرد دقیق miRNA ها در اسپرماتوژنز هنوز مشخص نیست، اما برای تکثیر و بلوغ سلول‌های جنسی زن مرد مورد نیاز است. شبکه پیچیده‌ای از فاکتورهای رونویسی، هورمون‌ها و مولکول‌های سیگنالینگ، توسعه و بلوغ SSC ها را تنظیم می‌کند.
شمارش اسپرم
اسپرماتوژنز در بیضه و سیستم مجرای دستگاه تناسلی تعیین می‌کند که چه میزان اسپرم ساخته شده و چه مقدار از آن از بدن خارج می‌شود. یک نمونه طبیعی اسپرم بین 20106 تا 10106 اسپرم در هر میلی لیتر دارد. تعداد اسپرماتوزوآ در یک انزال، که معمولاً بیش از 39106 است، بهترین راه برای گفتن این است که چگونه بیضه می‌تواند اسپرم را ایجاد کند. الیگوزواسپرمی زمانی است که کمتر از 39106 اسپرم در هر انزال وجود دارد. این می‌تواند در اثر چاقی، رژیم غذایی، بیماری مزمن، دخانیات، ماری جوانا یا سموم محیطی ایجاد شود. آزوئوسپرمی زمانی است که هیچ اسپرم در رسوب یک نمونه سانتریفیوژ وجود ندارد. حدود 10 تا 15 ٪ از مردانی که نمی‌توانند فرزند داشته باشند آزوئسپرمی دارند و 1 ٪ از همه مردان این کار را انجام می‌دهند. چند دلیل احتمالی آزواسپرمی عبارتند از: اختلال عملکرد هیپوتالاموس-هیپوفیز، ناهنجاری‌های اسپرماتوژن کمی اولیه و یک مجرای ادراری مسدود شده. دو نوع آزوئسپرمی وجود دارد: آزوئوسپرمی انسداد (OA) و آزوئوسپرمی غیر سازنده (NOA) NOA (شدیدترین نوع ناباروری در مردان است).
تحرک اسپرم
برای تجزیه و تحلیل اسپرم با کمک رایانه و شمارش دستی، تحرک اسپرم به چهار گروه تقسیم می‌شود: به سرعت زیاد (25 متر بر ثانیه)، به سرعت متوسط (5-25 متر بر ثانیه)، غیر پیشرفته (5 متر بر ثانیه) و ایمن (غیر ملتهب دم اسپرماتوزوا). طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، Astenozoospermia یکی از دلایل شایع ناباروری مردان است. این حالت به این صورت تعریف شده است که کمتر از 30 ٪ اسپرم با تحرک پیشرو در انزال موجود است. در حدود 20 ٪ مردانی که نمی‌توانند فرزند داشته باشند یافت می‌شود. Asthenozoospermia اغلب با الیگوزواسپرمی همراه است و می‌تواند باعث ایجاد الیگوستنوزوئوسپرمیا یا/و تراتوزوئوسپرمی ‌شود، که می‌تواند منجر به آستنوتروتراتوزپرمیا یا الیگوستاتروتراتروزپرمی‌شود، که در حدود 63 ٪ از مردان angmandpour (Daneshmandpour) یافت شده است. محققان به دنبال بیان miRNA در نمونه‌های اسپرم از مردان Astenozoospermic و Oligoasthenozoospermic بودند. در AZS ، آن‌ها دریافتند که 27 میرنا بیان پایین داشته و 50 miRNA بیان بالا داشتند.
مرفولوژی
تجزیه و تحلیل مورفولوژی اسپرم ممکن است به ما در درک جنبه های اساسی در مورد سیستم تناسلی مردان کمک کند، مانند اینکه آیا مردان قادر به پدر شدن هستند یا نه. استانداردهای مورفولوژیکی اسپرم برای سر، قسمت میانی و دم اسپرم وجود دارد. سر اسپرم باید به طور یکنواخت و معمولاً بیضی شکل باشد. ناحیه آکروزومی باید 40 تا 70 درصد از سطح سر را تشکیل دهد. هنگامی که نسبت اسپرم‌های مورفولوژیک طبیعی به زیر 4 درصد می‌رسد، بیماری‌زا در نظر گرفته می‌شود.
IVF باید در مواردی مانند گلوبوزواسپرمی، دیسکینزی مژگانی اولیه (PCD) و ناهنجاری‌های شدید دم بررسی شود. به دلیل خطر آنوپلوئیدی، تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (ICSI) نیز برای اسپرم‌های ماکروزواسپرم ممنوع است. بسیاری از مشکلات اسپرم، از جمله ماکروزواسپرمی، گلوبوزواسپرمی، ناهنجاری‌های مورفولوژیکی متعدد تاژک‌های اسپرم، PCD، سندرم اسپرم سر بریده و دیسپلازی غلاف فیبری، با ژن‌ها و miRNAهای خاصی مرتبط شده‌اند. 
قطعه قطعه شدن DNA اسپرم
محققان نشان داده‌اند که اسپرم‌های miR-34c-5p و miR-449b-5p نقش مهمی در اسپرم‌زایی، لقاح موفق و رشد اولیه جنین دارند. تغییرات محیطی بر روی اسپرم در حال رشد تأثیر می‌گذارد و منجر به دستیابی به پروفایل‌های مولکولی خاصی می‌شود که به طور بالقوه می‌تواند به سلامت باروری آسیب برساند. اطلاعات اپی ژنتیک مربوط به چیزهایی مانند غذا، فعالیت بدنی، استرس ذهنی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص را می‌توان در اسپرم حفظ کرد. این اطلاعات پتانسیل تغییر متابولیسم قبل از لانه گزینی، استرس اکسیداتیو، و کیفیت جنین‌های بعدی را در شرایط آزمایشگاهی دارد. از این رو، سرزندگی و برتری اسپرم در طول لقاح از عوامل بسیار مهم است. ارتباط بین miR-449b-5p اسپرم و قطعه قطعه شدن DNA اسپرم بسیار جالب است. این نشان می‌دهد که miRNA نه تنها در تغییر فرآیند تولید اسپرم نقش دارد، بلکه اهمیت ژن‌های هدف miR-449b-5p را تأیید می‌کند که با مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی، رشد سلولی و تخصصی شدن مرتبط هستند. درک ویژگی‌های مولکولی و نقش اجزای ذاتی خاص اسپرم بسیار مهم است.
آزمایشات فعلی ناباروری مردان اغلب قادر به تشخیص دقیق بین مردان بارور و نابارور یا تشخیص اسپرم با پتانسیل برای تولید مثل نیستند. علاوه بر این، تلاش‌های کنونی برای استفاده از تکه تکه شدن DNA اسپرم و گونه‌های اکسیژن فعال به عنوان نشانگرهای زیستی نیازمند توجه زیادی است و کاربرد بالینی آن‌ها نامشخص است. یافتن نشانگرهای زیستی با دقت و سازگاری بالا برای کاربرد بالینی منجر به تشخیص زودهنگام ناباروری و انتخاب درمان مناسب و همچنین کاهش زمان و هزینه مرتبط با درمان ناباروری می‌شود.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه