تاریخ انتشار: شنبه 10 خرداد 1393
دخالت سلول های بنیادی دیواره خارجی عروق خونی در واکنش مغز به سکته مغزی

  دخالت سلول های بنیادی دیواره خارجی عروق خونی در واکنش مغز به سکته مغزی

مطالعه ای که اخیرا در دانشگاه لوند سوئد صورت گرفته است نشان می دهد که سلول های بنیادی که در دیواره خارجی عروق خونی وجود دارند در واکنش مغز به سکته مغزی دخیل هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net، این مطالعه نشان داده است که سلول هایی که آن ها را تحت عنوان پری سیت می نامند از عروق خونی جدا شده، تکثیر یافته و به نواحی آسیب دیده مغز مهاجرت می کند و در آن جا به سلول های میکروگلی تبدیل می شوند که سلول های التهابی مغز هستند.

پری سیت ها در ترمیم بافتی در بسیاری از اندام ها مشارکت دارند و محققین بر این باورند که این ویژگی ها آن ها در مورد مغز نیز صادق است. این مطالعه برای اولین بار نشان داده است که پری سیت ها به طور مستقیم در واکنش بافت مغزی بعد از سکته دخیل هستند.

پری سیت ها سلول های جذاب با بسیاری از ویژگی های مختلف هستند که با تراکم بالایی در مغز یافت می شوند. بسیار جالب است که نوعی از پری سیت ها شدیدا بعد از سکته فعال می شود. واقعیت این است که پری سیت ها می توانند به میکروگلی ها تبدیل شوند که نقش مهمی در مغز بعد از سکته دارند و روی التهاب همراه با سکته اثر می گذارند.

محققین در این مطالعه از پروتئین های فلورسنت سبز متصل به پریسیت ها استفاده کردند و این سلول ها را ردیابی کردند  و مشاهده کردند که این سلول ها به ناحیه آسیب دیده مغز مهاجرت می کند. این مهاجرت یک هفته بعد از سکته اتفاق افتاد. زمانی که این سلول ها به ناحیه آسیب رسیدند به میکروگلی تبدیل شدند. التهاب هم می تواند اثرات مثبت ترمیمی و هم اثرات منفی روی بافت آسیب دیده داشته باشد. نقش دقیق میکروگلی در ترمیم بعد از سکته مشخص نیست اما می دانیم که پری سیت ها نقش مهمی در حفاظت مغز علیه بیماری و آسیب دارد.

این مطالعه پری سیت ها را به عنوان هدفی برای ترمیم مغز و مطالعات آینده معرفی می کند که به درک چگونگی مکانیسم خوددفاعی مغز و مکانیسم های ترمیمی کمک خواهد کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه