تاریخ انتشار: دوشنبه 12 خرداد 1393
اخلاف حاصل از سلول های بنیادی نشان می دهند که اجداد آن ها چه زمانی فعال می شوند

  اخلاف حاصل از سلول های بنیادی نشان می دهند که اجداد آن ها چه زمانی فعال می شوند

سلول های بنیادی فعال و غیرفعال می شوند، این سلول ها گاهی تقسیم می شوند تا اخلاف شان را ایجاد کنند و گهگاهی استراحت می کنند. اما محققین کاملا متوجه نشده اند که چه چیزی موجب می شود این سلول ها بین مراحل فعال و خاموش متغیر باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، محققین روی سلول های بنیادی موجود در فولیکول مو و چگونگی فعال شدن آن ها تمرکز کرده اند. محققین سلول هایی را کشف کرده اند که به وسیله سلول های بنیادی تولید می شوند و آن ها را سلول های تقویت کننده گذرا(TAC) می نامند. این سلول ها سیگنالی را تولید می کنند که به سلول های بنیادی فولیکول مو پیام می دهد که فعال شوند.

بسیاری از انواع سلول های بنیادی پستانداران این سلول های تقویت کننده گذرا را تولید می کنند که به عنوان واسطه ای بین سلول های بنیادی و محصول نهایی تمایزی شان عمل می کنند. در گذشته، به نظر می رسید که سلول های تقویت کننده گذرا به صورت غیرفعال در تشکیل بافت دخالت دارند و هیچ کس از آن ها انتظار نقش تنظیمی را نداشت.

دکتر Fuchs و همکاران گامی را به سوی شناسایی سیگنالی که به وسیله این سلول ها فرستاده می شود برداشته اند. آن ها به یک پروتئین پیش برنده تقسیم سلولی به نام سونیک هج هاگ (shh)اشاره دارند که نقش مهمی را در تکوین بسیاری از اندام ها مانند مغز، چشم و اندام حرکتی ایفا می کند.

در این مطالعه، محققین عملکرد سلول های تقویت کننده گذرا در تولید سونیک هج هاگ را با ناک اوت کردن ژن مسئول تولید آن در فولیکول های مو مختل کردند. یکی از نتایج این مطالعه این بود که تکثیر سلول های بنیادی فولیکول مو و سلول های تقویت کننده گذرای آن ها با یکدیگر مطابقت داشت. هم چنین آن ها نشان دادند که جمعیت سلول های بنیادی خاموش به طور مستقیم به سونیک هج هاگ برای تکثیرشان احتیاج دارند.

زمانی که این محققین قابلیت این سلول ها به پاسخ دهی به سونیک هج هاگ را مهار کردند، رشد مو بیشتر شد اما فولیکول ها کوتاه تر شدند و با هر دور چرخه رشد مو، جمعیت سلول های بنیادی موجود در فولیکول کاهش می یافت تا این که در نهایت ترمیم مو با شکست مواجه شد. این دقیقا ویژگی شبیه به آن چه در مورد  مردان طاس اتفاق می افتد را نشان می دهد.

اگرچه ممکن است ریشه این اختلالات چیزی فراتر از سونیک هج هاگ باشد اما این مطالعه دیدگاه های جدیدی را در مورد از دست دادن مو و طاسی ارائه می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه