تاریخ انتشار: شنبه 16 مهر 1390
فعالیت هورمونی منجر به درمان دیابت نوع 2 می شود

  فعالیت هورمونی منجر به درمان دیابت نوع 2 می شود

محقق ایرانی دانشگاه کرنل آمریکا کشف کرد که بهبود فوری قند خون (گلوکز خون) برای کسانی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند، با افزایش عمل هورمون های روده ای که پس از عمل رخ می دهد مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress، این یافته ها که در نسخه ماه سپتامبر مجله دیابت چاپ شده، در نهایت می تواند به محققان برای یافتن درمان های جدید برای دیابت نوع 2 که حدود 24 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار داده کمک کند.

به گفته مرضیه صالحی استادیار بخش غدد درون ریز،  متابولیسم و دیابت  از دانشگاه کرنل آمریکا بر اساس پژوهش های اخیر، بهبود قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بلافاصله بعد از عمل جراحی بای پس معده(کوچک کردن معده)، حتی قبل از هر گونه کاهش وزن اتفاق می افتد ، اما دلیل این بهبود قند خون به طور کامل درک نشده است.

براساس این تحقیق، ترشح انسولین در افراد سالم (هورمون تنظیم کننده سطح قند خون)  هنگامی که گلوکز به صورت خوراکی داده می شود نسبت به زمانی که به صورت داخل وریدی تجویز می شود فراوان تر است که عمدتا در نتیجه فعالیت دو هورمون گوارشی است که گلوکاگون مانند پپتید 1 (GLP -1)  و هورمون اﻧﺴﻮﻟﻴﻨﻮﺗﺮوﭘﻴﻚ واﺑـﺴﺘﻪ ﺑـﻪ ﮔﻠـﻮﻛﺰ (GIP) است.

دکتر صالحی افزود: این هورمون های روده ای در پاسخ به مصرف غذا آزاد و باعث افزایش ترشح انسولین متناسب با آنچه خورده ایم می شود.

این محقق ایرانی تصریح کرد: در این مطالعه متوجه شدیم که فعالیت GLP - 1 پس از عمل جراحی بای پس معده افزایش یافته و افزایش فعالیت GLP - 1 کمک قابل توجهی به افزایش سطح انسولین در پاسخ به خوردن وعده غذایی پس از این روند دارد، که می تواند به بهبود گلوکز در بیماران مبتلا به نوع دیابت 2 می شود.

در این مطالعه ، محققان 12 نفر را که قبلا تحت عمل بای پس معده قرار گرفته بودند اما دیابت نداشتند و 10 فرد سالم که عمل نشده بودند را مورد بررسی قرار دادند. هورمون های روده و ترشح انسولین در پاسخ به خوردن وعده غذایی طی دو روز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که یک گروه تحت کنترل بود و گروه دیگر ترکیب مسدود کننده فعالیت GLP - 1 دریافت کرد.

به گفته دکتر صالحی، مسدود کردن عمل GLP - 1 ترشح انسولین را تا حدی زیادی در کسانی که عمل جراحی شده بودند نسبت به گروه شاهد افزایش داد. بعلاوه فعالیت اغراق آمیز GLP - 1 در پاسخ انسولین پس از صرف غذا می تواند یکی از مکانیسم های زمینه ای باشذ که به وسیله  بای پس معده، متابولیسم گلوکز را بدون از دست دادن وزن تغییر می دهد.

وی تصریح کرد: محققان همچنین دریافتند که گلوکاگون یکی دیگر از هورمون های مهم در متابولیسم گلوکز پس از عمل جراحی بای پس معده در مقایسه با کسانی که تحت عمل جراحی نبوده اند افزایش یافته است.

دکتر صالحی تاکید کرد: اینکه چگونه تغییر در گلوکاگون پس از عمل جراحی بای پس معده ، متابولیسم گلوکز را تغییر می دهد ناشناخته مانده است. اما با این حال با درک این مکانیسم، امیدواریم که با روش های تهاجمی جراحی یا درمان های پزشکی کمتری به درمان دیابت نوع 2 کمک کنیم.


پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 19 مهر,1390

بنیان

بسیار عالی بود

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه