تاریخ انتشار: شنبه 27 اسفند 1390
راز یک فرایند ترمیمی DNA کشف شد

  راز یک فرایند ترمیمی DNA کشف شد

شایع ترین نقص که بطور خود به خودی درDNA رخ می دهد شکستگی تک رشته DNA است. عدم تصحیح این شکستگی ها منجر به اختلالات بازسازی سلول های عصبی می شود.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، دانشمندان دانشگاه Sussex مکانیزم یک فرایند کلیدی در ترمیم DNA را کشف کردند که به جلوگیری ازبیماری های نورودژنراتیو مانند عدم تعادل کمک می کند.
یک مطالعه چهارساله به رهبری Sherif El-Khamisy ، برروی رفتارآنزیم های درون سلول که در ترمیم نقص DNA نقش دارند متمرکز شده است.
شایع ترین نقص که بطور خود به خودی درDNA رخ می دهد شکستگی تک رشته DNA است. عدم تصحیح این شکستگی ها منجر به اختلالات بازسازی سلول های عصبی می شود.
پژوهش های قبلی نشان داده است که یک آنزیم خاص به نام TPD1، برای ترمیم یک نوع از این شکستگی ها بسیار مهم است ، اما اینکه چگونه این آنزیم جایگاه آسیب DNA را شناسایی می کند هنوز مشخص نیست. در حال حاضر دکتر Khamisy و تیمش یک پپتید (پروتئینی کوچک متشکل از حدود 100 اسید آمینه) به نام SUMO را در درون سلول ها شناسایی کرده اند که به رساندن TPD1به محل ضایعه برای ترمیم کمک می کند.
این فرایند بویژه برای سلول هایی که سطوح بالایی از آسیب ها را تجربه کرده و قادر به تکثیرخود نیستند، مانند سلول های مغزی (نورون ها) بسیار مهم است.
دکتر Khamisy گفت: "این یافته ها بسیار جلب توجه است  زیرا که اهمیت این آنزیم پیش ازاین مشخص شده بود، اما راز اینکه چگونه به محل آسیب می رسد ناشناخته بود.
او می افزاید: نتایج این مطالعه، نحوه ارزیابی اختلالاتی مانند بیماری ارثی عصبی و عدم تعادل را بهبود می بخشد. نحوه عملکرد این آنزیم جالب نه تنها اهمیت ترمیم آسیب DNA برای پیشگیری از بیماری های بازسازی سلول های عصبی را تعیین می کند بلکه ممکن است به شناسایی مارکرهایی برای بهبود سلامت افراد و پیشبرد یک جمعیت سالمند سالم بیانجامد.
گام بعدی گروه دکتر Khamisy  شناسایی عوامل زیست محیطی و داروهایی است که این فرایند را تحت تاثیر قرارمی دهد، از جمله عوامل ضد سرطان، نور ماوراء بنفش و تابش می باشد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه