تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 فروردین 1391
ژن های اندکی عملکرد نورون ها را کنترل می کنند

  ژن های اندکی عملکرد نورون ها را کنترل می کنند

چگونه 100 بیلیون سلول، هر یک با وظایف خاص ایجاد می شود ؟ مغز انسان گواهی بر دستیابی به این ویژگی است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان دانشگاه Linkoping سوئد د ر حال حاضر یک قدم به حل راز این پدیده نزدیک ترشده اند.
Alenius Mattias می گوید: دانستن درمورد مکانیسم های تنوع نورونی و حفظ  این تنوع، برای تولید و جایگزینی سلول های نورونی در آینده لازم است.
Alenius و تیم تحقیقاتی او به دنبال پاسخی برای حل این سوال محوری دربعد کوچکتردرسیستم بویایی مگس میوه بودند.
سیستم بویایی مگس میوه متشکل از 1200 سلول نورونی بویایی (انسان ها دارای شش میلیون) است که در34 گروه تقسیم شده اند. هر گروه به یک مجموعه خاص ازبوها پاسخ می دهند. سلول های نورونی بویایی همه این گروه ها ازتنها یک گیرنده بویایی موجود درآنتن مگس استفاده می کنند. این گیرنده بویایی مگس توانایی تشخیص بین هزاران بو را دارد.
Alenius وهمکارانش درابتدا بدنبال همه 753 ژن تنظیمی مگس میوه که عوامل رونویسی نام دارد بودند. سپس آنها مجموعه ای ازهفت ژن را شناسایی کردند که درترکیبات مختلف، برای ایجاد هر یک از34 گروه نورونی درآنتن آنها مورد نیازاست. یک یافته تعجب آوراین بود که بسیاری از فاکتورهای رونویسی به طورهمزمان 2 کار را انجام می دادند: آنها می توانستند بیان گیرنده های بو را فعال کنند ، در عین حال درهمان زمان گیرنده های دیگر را درسلول های مشابه خاموش کنند.
Alenius توضیح می دهد: "این یکی از راهکار هایی است که در آینده برای کشت  یکی ازهزاران گروه سلول های نورونی که مغز ما را تشکیل می دهند، مفید خواهد بود."
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه