تاریخ انتشار: شنبه 17 خرداد 1393
داروهای مورد استفاده برای درمان مولتیپل اسکلروزیس ممکن است اثرات سودمندی روی حافظه داشته باشند

  داروهای مورد استفاده برای درمان مولتیپل اسکلروزیس ممکن است اثرات سودمندی روی حافظه داشته باشند

محققین مکانیسم جدیدی از عملکرد فینگولیمود(fingolimod) را کشف کرده اند که موجب حذف یا معکوس شدن خاطرات منفی می شود. فینگولیمود دارویی است که برای درمان MS استفاده می شود. این یافته ها مشخص ساخت که چگونه این دارو در سطوح مولکولی کار می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، فینگولیمود یا FTY720 که اولین داروی خوراکی برای درمان مولتیپل اسکلروزیس است از طریق سرکوب کردن سیستم ایمنی عمل می کند. فینگولیمود یک پیش دارو است که در بدن به صورت فسفریله در می آید و فعال می شود.

محققین در این مطالعه از مدل موشی استفاده کردند و نشان دادند فینگولیمود در مغز تجمع پیدا می کند و هیستون داستیلاز را مهار می کند، این آنزیم برای تنظیم بیان ژن مهم است.

این تیم تحقیقاتی یک افزایش بیان ژن در شمار محدودی از ژن های مهم برای فرایندهای حافظه مشاهده کردند. فینگولیمود همانند لیپید سیگنالینگ طبیعی به نام اسفنگوزین 1-فسفات عمل می کند که تقریبا شبیه هستند.

این مطالعه نشان داده است که فینگولیمود می تواند موجب فعال شدن ژن هایی شود که روی حافظه تاثیر گذار هستند. بسیار مهم خواهد بود که تعیین کنیم آیا این دارو می تواند موجب کاهش از دست دادن عملکردهای شناختی و یا زدودن خاطرات منفی شود یا خیر.

فینگولیمود ممکن است درمان مکمل مفیدی برای کمک به متوقف کردن خاطرات بد مانند اختلالات استرسی پس از حادثه یا اختلالات اضطرابی شود.

این مطالعه در حال حاضر برای این مطلب طراحی نشده است که آیا در مورد انسان نیز کارایی دارد یا خیر. این محققین هنوز روی درک مکانیسم مولکولی عملکرد این دارو  و رابطه اش با حافظه کار می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه