تاریخ انتشار: یکشنبه 18 خرداد 1393
تحریک سلول های بنیادی بوسیله جمعیت نورونی ناشناخته در SVZ برای تولید نورون های جدید

  تحریک سلول های بنیادی بوسیله جمعیت نورونی ناشناخته در SVZ برای تولید نورون های جدید

محققین دانشگاه Duke نوع جدیدی از نورون ها را در مغز بالغ کشف کرده اند که قادر به القای سلول های بنیادی برای تشکیل نورون های جدید است. اگرچه این آزمایشات در مراحل اولیه هستند اما این یافته ها این احتمال را که مغز قادر است خود را از درون بازسازی کند تقویت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین مدت ها بود که حدس می زدند که مغز این ظرفیت را دارد که نورون های جدیدی را بسازد اما قادر به اثبات این مسئله نبودند.

در یک مطالعه موشی، محققین جمعیت ناشناخته ای از نورون ها را درون نیچ نورون زای ناحیه تحت بطنی(SVZ) مغز بالغ و نزدیک به استریاتوم پیدا کردند. این نورون ها آنزیم کولین استیل ترانسفراز(ChAT) را بیان می کردند که برای ساخت استیل کولین لازم است. با استفاده از ابزارهای اپتوژنیک که به این محققین اجازه می داد که خروج متوالی نورون های ChAT+ را با استفاده از لیزر بالا یا پایین ببرند، آن ها توانستند که تغییر واضحی را در تکثیر سلول های بنیادی عصبی مغز مشاهده کنند.

این محققین می گویند که جمعیت نورون های ChAT+ تنها بخشی از مدار نورونی ناشناخته است که به وضوح سلول های بنیادی را برای تولید نورون های جدید ترغیب و تحریک می کند. آن ها کلیه اجزای این مدار را نمی شناسند، اما کنترل سیگنال نورون های ChAT+ به این محققین نشان داد که این نورون ها برای کنترل تولید نورون ها از نیچ ناحیه تحت بطنی ضروری و کافی هستند.

در جوندگان نورون های جوان تولید شده به وسیله این سیگنال ها نهایتا برای تشکیل پیاز بویایی تعیین سرنوشت می شوند، به طوری که موش مقدار بسیار زیادی از مغز خود را به پردازش حس بویایی اختصاص داده است و به همین دلیل احتیاج به نورون های جدید برای حمایت فرایند یادگیری دارد. اما در انسان با پیاز بویایی کمتر رشد یافته، نورون های جدید برای تولید سایر نواحی مغز مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از این نواحی ممکن است استریاتوم باشد که کنترل های حرکتی و شناختی بین قشر و عقده های قاعده ای پیچیده را وساطت می کند.

مطالعه روی موش های آسیب دیده به دلیل سکته براین مطلب تاکید دارد که سلول های SVZ به درون استریاتوم مجاور مهاجرت می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه