تاریخ انتشار: دوشنبه 19 خرداد 1393
مهار بیماری کبد چرب در موش

  مهار بیماری کبد چرب در موش

با استفاده از مطالعات موشی محققین راهی را برای مهار بیماری کبد چرب غیر الکلی پیدا کرده اند. این بیماری شایع ترین دلیل بیماری های کبدی مزمن در سراسر دنیا است. مهار کردن مسیری که فروکتوز غذایی را به کبد منتقل می کند، می تواند ایجاد حالت کبد چرب را در موش مهار کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily،در افراد مختلف بیماری کبد چرب غیر الکلی اغلب همراه با چاقی، افزایش قند خون، افزایش فشار خون و سایر مارکرهای سندرم متابولیک است. برآورد می شود که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا به کبد چرب مبتلا هستند که در این بین برخی حتی از آن خبر ندارند.

بیماری کبد چرب یکی از موضوعاتی است که امروزه در مطالعات به وفور به آن پرداخته می شود. فرضیه های مختلفی در مورد منشا این سندرم متابولیک وجود دارد. یکی از این فرضیه ها این است که مقاومت به انسولین در کبد شروع به پیشرفت می کند. بنابراین اگر بتوانیم از شروع چنین فرایندی جلوگیری کنیم می توانیم کل فرایند را متوقف سازیم.

محققین نشان داده اند که مولکولی به نام GLUT8 مقادیر زیادی از فروکتوز را به کبد منتقل می کند. این فروکتوز در کبد پردازش شده و به صورت چربی و از نوع تری گلیسرید در کبد ذخیره می شود. به نظر می رسد موش های دارای نقص در GLUT8 چربی کبدی را در مقایسه با گروه کنترل با سرعت بیشتری می سوزانند.

هم چنین محققین مشاهده کرده اند که بین موش های نر و ماده  از نظر درجه ای که آن ها از نظر کبد چرب محافظت می شوند و متابولیسم کلی بدن تفاوت وجود دارد. موش های نر از رژیم غذایی با فروکتوز بالا تغذیه می کنند در حالی که در آن ها با وجود نقص در GLUT8 ، هنوز هم آثاری از کبد چرب مشاهده می شود ولی متابولیسم کلی بدن طبیعی و سالم است. در این موش ها هیچ نشانه ای از سندرم متابولیک در سایر نواحی بدن نیز مشاهده نشد.

موش های ماده ای که از فروکتوز تغذیه می کردند اما فاقد GLUT8 بودند، دارای کبد ظاهرا سالمی بودند ولی در تمام بدن شان نشانه هایی از سندرم متابولیک را نشان دادند.

در واقع این نشان می دهد که اگر فروکتوز نتواند وارد کبد شود ممکن است وارد بافت های پیرامونی شود. در واقع موش های ماده فاقد GLUT8 افزایش زیادی در میزان چربی بدن شان داشتند. علاوه بر آن، میزان تری گلیسرید و کلسترول خون آن ها هم بالا بود. بنابراین کبد در این جوندگان ماده سالم بود اما سایر نواحی بدن تحت تاثیر سندرم متابولیک قرار گرفته بودند.

این مطالعه نشان می دهد که کبد به عنوان مکانی برای پردازش فروکتوز عمل می کند و بدین طریق کل بدن را محافظت می کند هرچند این منجر به این می شود که خود کبد هزینه آن را بپردازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه