تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 خرداد 1393
نقش SIRT1 در سلامت سلول های بنیادی خون ساز

  نقش SIRT1 در سلامت سلول های بنیادی خون ساز

نتایج مطالعه جدیدی که اخیرا انجام شده نشان می دهد پروتئینی به نام (Sirtuin1 (SIRT1 بر روی توانایی سلول های بنیادی خون ساز موش های آزمایشگاهی در بازسازی سلول های خونی تاثیر می گذارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققان می گویند  این پروتئین ممکن است کلید حفظ سلامت سلول های بنیادی خون ساز درحال پیرشدن باشد. در بزرگسالان ذخیره سلول های بنیادی در بافت های حیاتی مانند خون حفظ می شود. این سلول های بنیادی می توانند جایگزین سلول های از دست رفته شوند. اما زمانی که سلول های بنیادی موجود در خون پیر می شوند توانایی آن ها در بازسازی خون کاهش می یابد که می تواند منجر به کم خونی ، خطر سرطان هایی نظیر AML و نقص ایمنی شود.
 در این مطالعه مشخص شده است که سلول های بنیادی خون ساز جوان که فاقد SIRT1 هستند مانند سلول های پیرعمل می کننداین موضوع با پیشرفت بدخیمی ها مرتبط است. اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که SIRT1 پروتئینی است که برای حفظ  سلامت سلول های بنیادی خون ساز لازم است و  کاهش عملکرد این پروتئین دراثرپیری سلول، با سلامتی آن در ارتباط است.
 محققان عقیده دارند مطالعات بیشترآزمایشگاهی می تواند اطلاعات پژوهشگران را در مورد ارتباط بین پیری سلول های بنیادی و بیماری ها افزایش دهد. مرحله بعدی تحقیقات شامل بررسی این موضوع است که آیا افزایش میزان SIRT1 در سلول های بنیادی مذکور آن ها را  در مقابل اثرات پیر شدن محافظت می کند یا نه. پژوهشگران همچنین قصد دارند در مورد کاربرد SIRT1 برای درمان بیماری هایی که با پیری سلول های بنیادی خون ساز در ارتباطند به مطالعه بپردازند. به گفته آن ها SIRT1 ممکن است برای حفظ سلامت دیگر انواع سلول های بنیادی بدن که با پیری مرتبطند، مهم باشد. با این حال این عقیده که SIRT1 تنظیم کننده قدرتمندی برای پیری است از سوی همه محققان پذیرفته شده نیست اما محققان می گویند نقش آن درسلامت سلول های بنیادی خون ساز روشن است. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه