تاریخ انتشار: یکشنبه 25 خرداد 1393
پاسخ ایمنی روی خواب و حافظه تاثیر می گذارد

  پاسخ ایمنی روی خواب و حافظه تاثیر می گذارد

بی خوابی ناشی از بیماری ها به دلیل ارتباط بین مغز و سیستم ایمنی موجب فقدان خواب یا کمبود خواب شده و روی حافظه اثر خواهد گذاشت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، دکتر مالون از دانشگاه لستر می گوید این می تواند یک پیش بینی معمولی باشد که اگر شما بیمار هستید تمایل به خواب بیشتر دارید.

اما مطالعه صورت گرفته روی مگس میوه نشان می دهد که بی خوابی القا شده به دلیل بیماری امری بسیار رایج است!! دکتر مالون می گوید: زمانی که شما بیمار هستید، خواب شما دچار اختلال می شود و شما هوشیاری لازم را ندارید. مطالعات قبلی نشان داده است که مبتلا شدن مگس های میوه به یک عفونت نیز موجب چنین رفتارهای مشابه ای در آن ها می شود.

محققین در این مطالعه نشان داده اند که این خود سیستم ایمنی است که می تواند منجر به مشکلاتی شود. با روشن کردن سیستم ایمنی به صورت مصنوعی در مگس سرکه(بدون وجود هیچ عفونتی)، این محققین میزان خواب آن ها را کم کردند و مشاهده کردند سطح هوشیاری آن ها بسیار پایین می آید.

این نتیجه بسیار جالب توجهی است که ارتباط بین مغز و سیستم ایمنی را به خوبی نشان می دهد و می تواند در مباحث پزشکی راه گشا باشد. به نظر می رسد این دو سیستم(عصبی و ایمنی) به یک زبان شیمیایی مشابه صحبت می کنند و اغلب با هم ارتباط دارند. داشتن چنین مدلی از مگس میوه به عنوان مدل ژنتیکی مناسب برای مطالعات می تواند بسیار به درک این فرایند در انسان کمک کند.

به نظر می رسد پیام کلیدی این مطالعه این است که پاسخ ایمنی، خواب و حافظه بسیار به هم مرتبط هستند. مطالعات پزشکی برای مطالعه ارتباطات بین مغز و سیستم ایمنی در ابتدای راه است و استفاده از مدل حشره ای مانند مگس میوه بسیار کمک کننده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه