تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 تیر 1393
چگونه سلول های سرطان پوست متاستاز می کنند؟

  چگونه سلول های سرطان پوست متاستاز می کنند؟

محققین انستیتو سرطان منچستر راه جدیدی را کشف کرده اند که از طریق آن سلول های سرطان پوستی ملانوما می توانند به بافت های سالم حمله کرده و در سراسر بدن پراکنده می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه محققین هدف دارویی جدیدی را برای درمان ملانومای بدخیم پیشنهاد می کنند. سلول های ملانومایی می توانند اشکال مختلفی را به خود بگیرند تا بتوانند فشرده شوند و راه خود را به خارج از تومور پیدا کرده و در سراسر بدن پراکنده شوند. این سلول ها می توانند گرد شده و از طریق جریان خون مهاجرت کرده و یا به بافت های نرم مانند مغز حمله کنند. از طرف دیگر این سلول ها برای مهاجرت از درون بافت های سخت تر مانند استخوان شکلی باریک و کشیده به خود می گیرند.

محققین کشف کرده اند زمانی که سلول های ملانومایی شکلی گرد و آمیبی شکل به خود می گیرند و حرکت کرده و به نواحی دیگر بدن حمله می کنند، تولید مولکول هایی به نام ماتریکس متالوپروتئیناز می کنند. این مولکول ها به تجزیه بافت پیرامونی و حرکت رو به جلوی سلول ها کمک می کنند.

از آن جایی که پیش از این مشخص شده بود که سلول های سرطانی کشیده پوست این ماتریکس متالوپروتئیناز را تولید می کنند، این اولین بار است که مشخص شده است که سلول های گرد آمیبی شکل نیز این مولکول ها را تولید می کنند.

در واقع این مطالعه نقش مهم ماتریکس متالوپروتئینازها را در کمک به متاستاز سلول های سرطانی ملانوما نشان می دهد. به نظر می رسد تولید داروهایی که ماتریکس متالوپروتئینازها را مهار می کنند می توانند درمانی بالقوه برای ملانومای بدخیم در آینده باشند.

ملانوما کشنده ترین نوع سرطان پوست است که بسیار سریع پراکنده می شود و بسیار مهاجم است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه