تاریخ انتشار: شنبه 14 تیر 1393
خاموش کردن ژن FOXO1 در سلو لهای گوارشی تولید شده از سلول های بنیادی می تواند آن ها را برای تولید و ترشح انسولین القا کند

  خاموش کردن ژن FOXO1 در سلو لهای گوارشی تولید شده از سلول های بنیادی می تواند آن ها را برای تولید و ترشح انسولین القا کند

محققین دانشگاه کلمبیا با خاموش کردن یک ژن موفق شده اند سلول های دستگاه گوارش را به سلول های تولید کننده انسولین تبدیل کنند. در اصل این مطالعه نشان می دهد که یک دارو می تواند سلول های درون مجاری دستگاه گوارش فرد را برای تولید انسولین القا کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مدت های طولانی است که محققین در مورد تبدیل یک سلول به نوعی دیگر صحبت می کنند. اما در مورد تولید یک سلول کاملا  فانکشنال که بتواند تولید و ترشح انسولین داشته باشد موفقیت زیادی حاصل نشده بود.

یافته های به دست آمده به وسیله این محققین نشان می دهد که این احتمال وجود دارد که سلول های از دست رفته در دیابت نوع یک را با پیوند سلول های جدید ایجاد شده از سلول های بنیادی بالغ و جنینی و به نوعی آموزش آن ها برای تولید انسولین جایگزین کرد.

در دیابت نوع یک، سلول های تولید کننده انسولین به وسیله سیستم ایمنی بدن تخریب می شوند.

اگرچه پیش از این محققین موفق شده بودند که سلول های تولید کننده انسولین را از سلول های بنیادی و در شرایط آزمایشگاهی تولید کنند، اما این سلول ها همه عملکردها و توانایی های سلول های بتای پانکراسی را ندارند. این مسئله منجر به سعی هرچه بیشتر محققین در تولید سلول های تولید کننده انسولین از سلول های خود فرد بیمار شد.

مطالعات قبلی نشان داده بود که سلول های روده موش می توانند به سلول های تولید کننده انسولین تبدیل شوند، و اینک مطالعه صورت گرفته در دانشگاه کلمبیا نیز نشان می دهد که این تکنیک در مورد سلول های انسانی نیز کارایی دارد.

این محققین موفق شده اند که با غیر فعال سازی ژن FOXO1 در سلول های دستگاه گوارش انسانی، آنها را برای ساختن انسولین در پاسخ به  شرایط فیزیولوژیک آموزش دهند.

دکترAccili و همکاران ابتدا یک مدل بافتی از روده انسانی را با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان انسانی تولید کردند. سپس آن ها از طریق مهندسی ژنتیک هر ژن FOXO1 دارای عملکرد را درون این سلول های روده ای غیرفعال کردند. بعد از هفت روز، برخی از این سلول ها شروع به آزادسازی انسولین کردند و از همه مهمتر این بود که فرایند آزادسازی در پاسخ به گلوکز بود.

در مطالعات قبلی که در موش صورت گرفته بود، انسولین ساخته شده بوسیله سلول های گوارشی به درون جریان خون آزاد می شد و شبیه انسولین طبیعی می توانست سطح گلوکز خون را به حد طبیعی برساند.

در این مطالعه نیز گام بعدی بررسی میزان کارایی این انسولین و هدفمند بودن آن خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه