تاریخ انتشار: شنبه 14 تیر 1393
شناسایی سوئیچ اصلی میلین سازی در سلول های بنیادی مغز انسان

  شناسایی سوئیچ اصلی میلین سازی در سلول های بنیادی مغز انسان

محققین دانشگاه بوفالو فاکتور رونویسی یا سوئیچ اصلی را شناسایی کرده اند که فرایند میلین سازی را در مغز شروع می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، شناسایی این فاکتور(SOX10) در سلول های مغز انسانی و پیوند آن به سلول های مغزی بیماران و در نتیجه القا میلین سازی، محققین را یک گام به درمان مولتیپل اسکلروزیس نزدیک تر می کند. دکترSim در این زمینه می گوید: ما فاکتورSOX10 را به عنوان یک شروع کننده فرایند میلین سازی شناسایی کرده ایم و در نتیجه می توان به دنبال روشی دارویی یا ویروسی برای القای این فاکتور در بیمارانMSبود. اگر ما بتوانیم یک داروی ریزمولکول را برای روشن کردن SOX10 طراحی کنیم دستاورد درمانی بزرگی را به دست آورده ایم.

سلول درمانی پتانسیل بسیار بالایی برای درمان MS داشته است اما با این وجود همواره با مشکلاتی دست به گریبان بوده است که در این زمینه می توان به مدت زمان طولانی که طول می کشد تا این سلول ها به سلول های پیش ساز و سپس اولیگودندروسیت تبدیل شوند اشاره کرد. در نتیجه روش های موجود مدت زمانی بیش از یک سال طول می کشند تا بتوانند تعداد کافی اولیگودندروسیت بسازند تا بتوانند MS را تا حدی درمان سازند. این شاید بدین دلیل باشد که مراحل متعددی بر سر راه است: ابتدا سلول پوستی یا خونی باید برای تبدیل شدن به سلول های بنیادی پرتوان القا شده(iPSCs) بازبرنامه ریزی شوند. سپس این سلول ها به صورت مستقیم متحمل تمایز به اولیگودندروسیت می شوند.

محققین دانشگاه بوفالو با استفاده از سلول های بنیادی مغزجنینی به دنبال فاکتور رونویسی بودند که در سلول های پیش ساز عصبی غایب است اما در سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی روشن است. در حالی که سلول های پیش ساز عصبی قادرند میلین بسازند، آن ها این کار را بسیار ضعیف انجام می دهند و می تواند نتایج نامطلوبی را در بیماران داشته باشد و در نتیجه تنها گزینه مناسب برای پیوند پیش سازهای اولیگودندروسیتی هستند.

سوالی که وجود دارد این است که آیا این فاکتورهای رونویسی می توانند سلول های پیش ساز عصبی را به سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی تبدیل کنند؟

به این منظور آن ها ویژگی های مختلفی مانند بیان mRNA، پروتئین و مطالعات عملکردی و بیان ژنی را مورد ارزیابی قرار دادند. در این بین 10 فاکتور رونویسی را نیز مورد بررسی قرار دادند که در این بین SOX10 قادر بود سلول های بنیادی عصبی را به سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی تبدیل کند. هم چنین این فاکتور می تواند این سلول های پیش ساز را به اولیگودندروسیت بالغ تبدیل کند. این سلول ها توانایی تولید میلین را دارند و می توانند برای درمان نهایی MS مورد استفاده قرار گیرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه