تاریخ انتشار: دوشنبه 16 تیر 1393
آبشار بیوشیمیایی ایجادکننده التهاب مغز استخوان موجب اختلالات خونی شدید می شود

محققان می گویند مانند مهره های بازی دومینو آبشاری از وقایع مولکولی در مغز استخوان ، موجب تولید مقادیر زیادی التهاب می شود که تولید سلول های خونی را مختل کرده و باعث اختلالات کشنده ای نظیر لوکمیا می شود. این کشف می تواند منجر به استراتژی های درمانی جدید برای اختلالات خونی و نیز روشن شدن ارتباط بین التهاب و سرطان شود. این یافته ها در مجله Cell Stem Cell به چاپ رسیده است.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،  مغز استخوان سلول هایی را تولید می کند که می توانند طی روندی به نام hematopoiesis گلبول های سفید و قرمز را تولید نمایند. مغز استخوان همچنین محیط حمایت کننده ای فراهم می کند که hematopoietic microenvironment نامیده می شود. مطالعه جدیدی اهمیت این محیط را درتکامل گروهی از بیماری های کشنده به نام اختلالات myeloproliferative نشان داده است. ارتباط میان التهاب و سرطان از سال ها پیش مشخص شده بود اما این مطالعات به علت فقدان حیوانات آزمایشگاهی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده باشند با چالش همراه بود.  این محققان تحقیقات خود را بر روی  پیامدهای مقادیر کم مولکولی به نام Notch متمرکز کرده اند. این مولکول نقش مهمی در فرایند تولید سلول های خونی دارد. با استفاده از موش هایی که دچار تغییرات ژنتیکی بودند، آن ها دریافته اند که فقدان عملکرد Notch در محیط یاد شده باعث زنجیره ای از وقایع مولکولی می شود که منجر به تولید زیاد فاکتورهای التهابی می شوند. التهاب زیاد در مغز استخوان موش ها با ایجاد اختلال myeloproliferative همراه بوده است. این نوع بیماری ها ی خونی در انسان می تواند منجر به چندین بیماری شود که  تولید بیش از حد سلول های میلوئیدی را در پی دارند. این سلول ها به طور طبیعی با عفونت ها مقابله می کنند. این بیماری ها می تواند بیماران را در معرض خطر حمله قلبی و یا سکته مغزی قرار دهد و مکررا منجر به لوکمیای حاد و نارسایی مغز استخوان می شود که عواقب مرگ باری خواهند داشت. متاسفانه درمان موثری برای اغلب بیماری های myeloproliferative وجود ندارد. این گروه از پژوهشگران با بلوکه کردن یکی از مولکول های این آبشار بیوشیمیایی دریافته اند که اختلالات مذکور در موش از بین می رود. مقدار این مولکول بلوکه شده در بیماران دچار myeloproliferative  نیزافزایش  می یابد. این یافته هانشان می دهد ساخت داروهایی که این واکنش التهابی را در نقاط مختلف مورد هدف قرار  دهند می تواند یک استراتژی امیدوار کننده برای محدود کردن ایجاد بیماری myeloproliferative در انسان باشد. آبشار مولکولی نام برده مستقیما در سلول های تولید کننده سلول های خونی اتفاق نمی افتد بلکه در microenvironment آن ها در مغز استخوان به ویژه سلول های اندوتلیالی که مویرگ های داخل مغز استخوان را می پوشانند، روی می دهد. پژوهشگران معتقدند نه تنها باید سلول های توموری مورد هدف قرار گیرند بلکه باید microenvironment التهابی که آن ها را در بر می گیرد و ممکن است باعث تکثیر آن ها شود نیز در نظر گرفته شود. آن ها می گویند این راه کار ترکیبی در جلوگیری ازپیشرفت بیماری myeloproliferative و تبدیل آن به لوکمیای حاد موثرتر است. آن ها خاطر نشان کرده اند که مولکول Notch به عنوان یک انکوژن شناخته می شود و می تواند باعث ایجاد سرطان شود و برای درمان دیگر انواع سرطان مورد هدف قرار داده می شود و پزشکان باید نسبت به اثرات کاهش این مولکول بر روی فرایند خون سازی آگاه باشند.

چهارشنبه, 05 آذر,1393