تاریخ انتشار: یکشنبه 22 تیر 1393
توسعه محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک برای کاهش سرطان

  توسعه محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک برای کاهش سرطان

استفاده از کودهای بیولوژیک به عنوان جایگزین کودهای شیمیایی علاوه بر اینکه به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها کمک می کند از شیوع بیماری های مختلف از جمله سرطان در انسان پیشگیری می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا،استفاده مستمر و بی رویه از کودهای شیمیایی مختلف در کشور حقیقتی است که می تواند به شدت سلامت افراد جامعه را مورد تهدید قرار دهد.

این در حالیست که استفاده از کودهای بیولوژیک که از فناوری نانو در تولید آن بهره برده شده است نه تنها سبب کاهش هزینه های تولید می شود بلکه افزایش انواع محصولات کشاورزی را نیز به دنبال خواهد داشت.

ˈحمید رضا دریˈ عضو هیات مدیره و مدیر علمی و فنی واحد تولید کننده نانو کودهای بیولوژیکی در شهرستان خمین در گفت و گو با ماهنامه فناوری نانو، می گوید،این کودها برخلاف کودهای شیمیایی ازته که سبب تخریب خاک و کوچک شدن ریشه گیاه می شود به حاصلخیزی خاک و استحکام و توسعه ریشه کمک می کند. 

وی با بیان اینکه کود شمیایی یا ازته همچنین سبب تخریب اسانس های درونی گیاه می شود، افزود:کودهای نانو بیولوژیک اسانس های درونی گیاه تقویت کرده و کاربرد آن عطر و طعم واقعی گیاه را نمایانتر می سازد و از همه مهمتر اثرات بیماری زا ندارد.

دری گفت:پس از حدود 3 سال تحقیق نخستین محصول در زمستان 90 تولید و به 22 نوع محصول در سال 92 رسید.

وی با بیان اینکه تا کنون نزدیک به 17 پروژه تحقیقاتی با دانشگاه ها و حدود 8 پروژه با مراکز تحقیقاتی کشور انجام داده است، گفت:شرکت های دیگری نیز در این زمینه مشغول به کار هستند،اما محصول بیولوژیک تولید نمی کنند.این در حالیست که محصول بیولوژیک بهترین جایگزین برای کود شیمیایی بوده و شرکت ما در این زمینه اولین به شمار می آید.

وی ادامه داد:محصولات غیربیولوژیک فقط کودهای تقویتی به شمار می آیند که در شرکت نانو پژوهش مرکزی تولید می گردند مانند جایگزین های کود آهن که نسبت به کودهای قوی تر عمل می کنند.

وی با اشاره به اینکه محصولاتی نظیر کود بایستی برای آزمایش در محل مزرعه مورد استفاده قرار گیرد و اثر آن پس از یک سال آشکار می شود، گفت:در نتیجه،طولانی بودن مدت زمان لازم برای اثبات محصول، یک دشواری عمده به حساب می آید.

دری ادامه داد: مشکل دیگر عجین شدن کشاورزان به استفاده از کود های شیمیایی و دشواری پذیرش کود های بیولوژیک از سوی آنان است.

وی در باره اقدامات خود در زمینه ترویج گفت:از سال نخست فعالیت،اقدام به انجام پروژه های مشترک با وزارت جهاد کشاورزی در استان های مختلف کردیم تا علاوه بر اجرای کار با نظر مسئولان،فعالیت هایمان را در معرض دید کشاورزان نیز قرار گیرد.

به علاوه،نمایندگان ما با کشاورزان عمده ارتباط برقرار کرده و با اقداماتی نظیر برپایی سمینار،ایجاد پایلوت در زمین و سرکشی های متعدد و همین طور ارائه فیلم،بروشور و ... در این زمینه فعالیت می کنند.

وی در باره اقدامات انجام شده در زمینه صادرات محصولات گفت:تاکنون نمونه هایی به برخی از کشور ها ارسال شده و در پی کسب مجوزهای لازم برای صادرات محصولات هستیم.

به عنوان مثال برای ارسال کالا به ترکیه و کشورهای غرب اروپا به مجوزهای ستاد فناوری نانو،موسسه آب و خاک و آزمایشگاه رازی نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: البته این مجوزها صرفا به عنوان ضمیمه لحاظ شده و فقط مجوزهای صادر شده توسط این کشورها مورد پذیرش قرار می گیرد.

وی در باره پیش بینی آینده فعالیت در حوزه فناوری نانو گفت: فعالیت های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تاکنون منجر به بالابردن جایگاه علمی کشور در این حوزه شده است،اما خلاهایی هنوز وجود دارد که با پر کردن آن ها توسعه فعالیت در این زمینه نیز به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت.

دری ادامه داد:برای نمونه فقط حمایت از پایان نامه ها کافی نبوده و لازم است تا از پروژه های تحقیقاتی نیز حمایت به عمل آید.

وی تاکید کرد:بازار محصولات بر پایه فناوری نانو از کشش بالایی برخوردار است و در این زمینه لازم است صدور مجوزهای لازم و ثبت پتنت با سرعت بیشتری صورت گیرد.

دری گفت: تاخیر در مراحل ثبت پتنت می تواند سبب ربوده شدن ایده توسط شرکت های رقیب خارجی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه