تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 تیر 1393
شبیه سازی نیچ سلول های بنیادی

  شبیه سازی نیچ سلول های بنیادی

سال ها است که محققین سعی در آشکار ساختن مکانیسم هایی دارند که عملکرد و تمایز سلول های بنیادی خون را هدایت می کنند. این سلول های بنیادی خون، همه سلول های خونی از جمله سلول های ایمنی را نیز بوجود می آورند. مطالعه سلول های بنیادی خون مشکل است زیرا این سلول ها تنها در مغز استخوان وجود دارند که یک نیچ اختصاصی برای آن ها محسوب می شود و در شرایط آزمایشگاهی نمی توان آن را شبیه سازی کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، در مطالعه ای جدید محققین موفق شده اند مدل موشی را تولید کنند که پیوند سلول های بنیادی خون را علی رغم وجود سدهای گونه ای و بدون احتیاج به پرتوتابی حمایت می کند.

آن ها از جهشی در گیرنده Kit سلول های بنیادی موش برای تسهیل پیوند سلول های انسانی استفاده کردند. در مدل جدید، سلول های بنیادی خون انسانی می توانند تکثیر یابند و بدون هرگونه تیمار اضافی به انواع سلول های خونی تمایز یابند. در این مدل موشی حتی سلول های سیستم ایمنی ذاتی نیز می تواند به صورت کارآمد تولید شود. نکته بارز این مطالعه این است که سلول های بنیادی در این مدل موشی در مقایسه با سایر مدل ها برای مدت زمان طولانی تری ویژگی هایشان را حفظ می کنند.

هدف از این مطالعه ایجاد یک مدل بهینه برای پیوند و مطالعه سلول های بنیادی خون است. ترفندی که این محققین برای ایجاد یک مدل بهینه استفاده کردند ایجاد جهشی در گیرندهKit در موش های فاقد عملکرد سیستم ایمنی بود. بدین ترتیب آن ها دو مانع اساسی در پیوند سلول های بنیادی خون را از پیش رو برداشتند: یک مانع رد پیوند به وسیله سیستم ایمنی و دیگری فقدان فضای مشابه با نیچ برای وارد کردن سلول های بنیادی اهداکننده به مغز استخوان گیرنده بود. این فضا معمولا بوسیله پرتوتابی ایجاد می شود که به نوعی آن را شرطی می نامند زیرا موجب آسیب و از بین رفتن سلول های بنیادی اندوژن می شود و بنابراین فضای آزادی را برای سلول های انسانی ورودی ایجاد می کنند. با این وجود پرتوتابی برای بسیاری از سلول ها سمی است و می تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی زیادی شود.

جهش Kit در مدل موشی جدید نیچ سلول های بنیادی گیرنده را به نحوی تخریب می کند که سلول های بنیادی خونی اندوژن به راحتی با سلول های بنیادی اهداشده انسانی که دارای گیرندهKitسالم هستند جایگزین می شود. این جایگزینی به صورت کارآمدی نیاز به پرتوتابی را از بین می برد. این مدل می تواند برای مطالعه بیماری های خونی انسانی و سیستم ایمنی و تست کردن گزینه های درمانی جدید مورد استفاده قرار گیرد.

این نتایج نشان می دهد که گیرندهKit برای عملکرد سلول های بنیادی خونی انسانی بویزه در زمان پیوند ضروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه