تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 31 تیر 1393
محققین سلول های بنیادی از تکنیکی به نام TRAP برای شناسایی نشانه های اولیه بیماری ها استفاده کرده اند

  محققین سلول های بنیادی از تکنیکی به نام TRAP برای شناسایی نشانه های اولیه بیماری ها استفاده کرده اند

محققین سلول های بنیادی تکنیکی به نام دام موشی(mouse TRAP) را برای به دام انداختن نشانه های اولیه نارسایی کلیه راه اندازی کرده اند. این لاین موشی تراریخته از تکنیکی به نام TRAP برای استخراج اطلاعات ژنتیکی و سلولی از طیف وسیعی از بافت های جامد استفاده می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، تکنیک TRAP که در سال2008 به وسیله محققین انستیتو راکفلر ابداع شد شامل یک چسبیدن یک رنگ فلورسنت به ماشین پروتئین سازی سلول(ریبوزوم) در سلول های مورد نظراست. محققین می توانند ریبوزوم های نشان دار را جمع آوری کنند و تعیین کنند چه ژن های فعالی دستور ساخت پروتئین را به این ریبوزوم ها می دهند.

به دنبال این کار مبتکرانه، محققین موفق شدند تکنیک ساده تر و قابل دسترس تری را با مهندسی یک موش TRAP ایجاد کنند. زمانی که این موش با یکی از هزاران نژاد موجود از موش های ترانسژنیک آمیزش کند، تولید نسلی با ریبوزوم های نشاندار در بافت های با سلول های خاص می کند.

برای نشان دادن میزان کارایی این تکنیک، محققین از موش های TRAP برای نشان دار کردن چهار نوع سلول کلیه مختلف و شناسایی سیگنال های اولیه آسیب کلیوی حاد استفاده کردند.

در نتیجه جراحی، عفونت و سمیت دارویی، پنج تا هفت درصد بیمارانی که بستری می شوند یک آسیب حاد کلیوی را تجربه می کنند که در نهایت منجر به بیماری های کلیوی مزمن یا مرگ می شود.

در حال حاضر، پزشکان آسیب های حاد کلیوی را یک روز کامل بعد از این که اتفاق می افتد شناسایی می کنند. موش TRAP قادر به تشخیص سریع تر علایم این آسیب ها است که می تواند شانس بهبودی بیمار را بسیار بالا ببرد.

محققین بر این باورند که موشTRAP درک مولکولی و سلولی ما را در مورد طیف وسیعی از آسیب ها و بیماری ها در اندام های مختلف بالا می برد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه