تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 31 تیر 1393
جزئیات تازه ای از تقسیم سلولی

محققان ساختار یکی از مهم ترین و پیچیده ترین پروتئین های موجود در سلول را که درتقسیم سلولی و سرطان نقش دارد تعیین کرده اند. تقسیم سلولی فرایند اساسی در زندگی و نیز پیشرفت سرطان است.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نتایج به دست آمده در یک مطالعه  که در نشریه معتبر Nature  به چاپ رسیده است  تصاویرپروتئین بزرگی را با  جزئیات بی سابقه ای نشان می دهند که به دانشمندان کمک خواهد کرد تا دریابند چگونه سلول ها کروموزوم های خود را کپی می کنند و تقسیم می شوند. این تصاویر جایگاه های اتصالی را نشان می دهند که در آینده برای داروهای ضد سرطان به کار خواهند آمد.
 گروهی از محققان انگلیسی در دانشگاه Cambridge تصاویر دقیقی از پروتئینی به نام anaphase-promoting complex (APC/C) به دست آورده اند. APC/C وظایف حیاتی متعددی در میتوز به عهده دارد. میتوز فرایندی است که در سلول های همه جانوران و گیاهان اتفاق می افتد و در طول آن سلول کروموزوم های خود را دوبرابر کرده و آن ها را در دو سلول جدا قرار می دهد. کشف ساختمان APC/C می تواند منجر به درمان های جدیدی برای سرطان شود. در سرطان فرایند طبیعی تقسیم سلولی برای تکثیر نسخه های خطرناک سلول های سرطانی مورد سوء استفاده قرار می گیرد. در مطالعه انجام شده توسط محققان انگلیسی از میکروسکوپ الکترونی و نرم افزار ویژه ای برای مشاهده ساختمان پروتئین فوق با وضوح یک میلیاردم متر استفاده شده است. با این وضوح امکان مشاهده ساختار دوم پروتئین ها که شامل مجموعه ای از  واحد های سازنده  آن است امکان پذیر می شود. ساختارهای ثانویه ای مانند Alpha-helix و beta-sheet درون 20 زیر واحد APC/C  به خوبی قابل مشاهده است. مطالعه قبلی انجام شده توسط همین گروه  تنها کروی بودن ساختار این پروتئین را نشان داده بود. مطالعه اخیر جایگاه های اتصال داروهای ضد سرطان را نیز مشخص کرده است. هر یک از زیرواحدهای این پروتئین با یکدیگر در نقاط متفاوتی در طول چرخه سلولی اتصال دارند و به پروتئین اجازه می دهند مجموعه ای از فرایندهای میتوزی را  کنترل  کند که شامل شروع همانند سازی DNA ، جداشدن کروموزوم های متصل بر روی دوک ها و تقسیم یک سلول به دو سلول (cytokinesis) است. اختلال در هر یک از این مراحل می تواند برای سلول های سرطانی کشنده باشد یا از تقسیم آن ها جلوگیری کند. محققان معتقدند دانستن جزئیات تقسیم سلولی در سلول های سرطانی به شناسایی اهداف داروهای ضد سرطان کمک خواهد کرد.