تاریخ انتشار: شنبه 04 مرداد 1393
سیگنال مولکولی که موجب می شود سلول ها، همسایه های در حال مرگ شان را ببلعند

  سیگنال مولکولی که موجب می شود سلول ها، همسایه های در حال مرگ شان را ببلعند

تیمی از محققین یک پلت قدرت Pac-Man-style طراحی کرده اند که به سلول ها آموزش می دهد که همسایه های نامطلوب خود را ببلعند. این نوآوری می تواند به توسعه درمان هایی که از سلول های خود بیماران برای حذف عفونت ها و سرطان ها استفاده می کنند، کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، این محققین می گویند که هدف آن ها در این مطالعه ساخت سلول های مصنوعی برنامه ریزی شده ای است که بتوانند زباله ها یا مواد خطرناک موجود در بدن را ببلعند. این مواد می توانند باکتری، پلاک های بتا آمیلوئید و سلول های سرطانی باشند. این محققین می گویند که با شناسایی این که چگونه سلول های طبیعی و سالم می توانند سلول های در حال مرگ را شناسایی کنند و آن ها را ببلعند، گام بسیار مهم و رو به جلویی برداشته اند.

برداشتن سلول های در حال مرگ و سایر مواد ناخواسته در بدن معمولا عملی است که سلول های سفید خون انجام می دهند که معمولا از نوع ماکروفاژها و نوتروفیل ها هستند و این عمل را طی فرایندی به نام فاگوسیتوز انجام می دهند.

در این مطالعه جدید محققین دانشگاه توکیو برای درک بهتر فاگوسیتوز به کشف حداقل ابزاری که یک سلول برای خوردن سلول دیگر نیاز دارد پرداخته اند.

برای این امر محققین از ماکروفاژها استفاده نکردند و در عوض از نوعی سلول انسانی رشد کرده در آزمایشگاه به نام HeLa cell استفاده کردند که قدرت فاگوسیتوز ندارد. در اولین گام آن ها با دادن گیرنده های صحیح به این سلول ها آن ها را برای چسبیدن به سلول های مجاور القا کردند.

این محققین می دانستند که بخشی از یک گیرنده پروتئینی به نام MFG-E8 می تواند سیگنال پریشانی(distress signal) را در سطح سلول های در حال مرگ شناسایی کند و به آن ها بچسبد و از طرف دیگر این سلول های HeLa به تدریج اما مستقیم جزئی پروتئینی را می سازند. برای رفتن این جزء پروتئینی به نام C2 به خارج سلول، محققین راهی را پیدا کردند که این جزء به پروتئینی دیگر در سطح سلول باند می شود. در واقع خود سلول یک سیستم حمل و نقل ایجاد می کند.

این محققین C2 را به نحوی به عنوان پروتئین غشایی در آوردند و مشاهده کردند که حداقل شش سلول در حال مرگ به این سلول HeLa می چسبند. خبر بد این است که این سلول های HeLA واقعا سلول هایی نیستند که بتوانند سلول های در حال مرگ را بخورند.

اما محققین از قبل فکر این مطلب را نیز کرده بودند و نشان داده اند که فعال کردن ژنی به نام Rac می تواند یک سلول را برای بلعیدن موادی که به سطحش می چسبند القا کند. این محققین نشان دادند که سلول های HeLa با داشتن C2 در سطح و ژن Rac فعال شده می تواند براحتی سلول های در حال مرگ را ببلعد.

این مطالعه می تواند در آینده ای نزدیک برای درمان بسیاری از بیماری ها که بدلیل ایجاد مواد و سلول های ناخواسته است مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه