تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391
غیر فعال کردن سلول های فیبروزی روشی برای بهبود کبد

  غیر فعال کردن سلول های فیبروزی روشی برای بهبود کبد

فیبروز کبدی دوازدهمین علت اصلی مرگ در ایالات متحده است. این آسیب مزمن کبدی ناشی از عواملی از قبیل هپاتیت B و C ، بیماری کبد الکلی و غیرالکلی است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medical xpress ، یک تیم بین المللی ازدانشمندان دانشگاه کالیفرنیا گزارش کردند که تبدیل تعداد قابل توجهی از میوفیبروبلاست ها ( سلول های تولید کننده بافت لیفی زخم در آسیب های مزمن کبدی ) به حالت غیرفعال سبب بهبود کبد می شود. این کشف انجام شده در مدل موشی، در نهایت می تواند منجر به درمان های جدید برای بازگرداندن فیبروز در کبد و سایر اندام هایی مانند ریه ها و کلیه ها شود.
دکتر David A. Brenner نویسنده ارشد این مقاله گفت: در ابتدا، ما نشان دادیم که فیبروز کبد به طور قابل ملاحظه ای قابل برگشت است. دوم، ما می توانیم جستجوی راه هایی برای جلوگیری از فعالیت   میوفیبروبلاست ها در تولید زخم و غیر فعال کردن آنها را آغاز کنیم.
فیبروز کبدی دوازدهمین علت اصلی مرگ در ایالات متحده است. این آسیب مزمن کبدی ناشی از عواملی از قبیل هپاتیت B و C ، بیماری کبد الکلی و غیرالکلی است. این بیماری بصورت زخم شدن گسترده بافت کبد و ناتوانی پیشرونده این اندام درفیلتر کردن سموم بدن بروز می کند. فیبروز کبد مرحله پیش ازسرطان کبد است. اغلب، تنها درمان فیبروز کبدی یک پیوند عضو می باشد.
فیبروز زمانی آغاز می شود که عوامل عفونی و یا مصرف بیش از حد الکل ، موجب فعال سازی سلول های ستاره ای کبدی (HSCs)، که به طور معمول به عنوان واحد ذخیره سازی مواد مغذی مانند ویتامین A در کبد عمل می کنند، شود. پس از فعال شدن، این HSCs ویژگی های سلول دیگری به نام میوفیبروبلاست ها را بدست می آورند که سبب تولید فراوان پروتئین های ماتریکس خارج سلولی از جمله کلاژن می شوند. این پروتئین ها به صورت بافت اسکار (زخم) تجمع یافته وسبب ناکارآمدی تدریجی اندام می شوند.
با این حال، اگر منبع این آسیب کبدی با موفقیت درمان یا حذف شود، کبد می تواند خود را ترمیم کند. دانشمندان می گویند که در آزمایشات با استفاده ازمدل موشی، بیش از نیمی از HSCs فعال باقی می مانند. آنها نمی میرند، بلکه به فنوتیپ غیر فعال برمی گردند. هنوز دلیل  زنده ماندن میوفیبروبلاست ها مشخص نشده است. همچنین، دانشمندان خاطرنشان کردند که این میوفیبروبلاست ها کاملا به حالت غیرفعال اصلی خود بازنمی گردند وهنوزهم مستعد ابتلا به آسیب های کبدی می باشند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 13 اسفند,1393

شیما

با سلام مطلب خوبی بود اطلاعات مفیدی در اختیار من و سایر علاقه مندان به این مبحث قرار داده آرزوی سربلند برای شما

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه