تاریخ انتشار: جمعه 10 مرداد 1393
پیشرفت در ایجاد بافت های سه بعدی پرینت شده به مطالعات سلول های بنیادی کمک خواهد کرد

  پیشرفت در ایجاد بافت های سه بعدی پرینت شده به مطالعات سلول های بنیادی کمک خواهد کرد

محققین به دنبال طراحی و ایجاد راهی جدید برای استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی سلول ها به منظور ایجاد نیچی عروقی هستند که بتواند محیط طبیعی و بومی سلول های بنیادی عصبی بالغ را شبیه سازی کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، سلول های بنیادی عصبی بالغ دارای پتانسیل بسیار بالایی برای درمان بیماری ها و آسیب های سیستم عصبی هستند. با این وجود، این سلول ها هم کمیاب هستند و استفاده از آن ها در شرایط آزمایشگاهی مشکل است. این سلول ها زمانی که از محیط طبیعی خودشان برداشته شوند سریعا پتانسیل خود را از دست می دهند و در نتیجه مطالعه آن ها سخت بود.

دکترDai و همکاران به دنبال طراحی و ایجاد راهی جدید برای استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی سلول ها به منظور ایجاد نیچی عروقی هستند که بتواند محیط طبیعی و بومی سلول های بنیادی عصبی بالغ را شبیه سازی کند. در واقع با استفاده از پتانسیل این سلول ها و کنترل دقیق پارامترها و اجزای نیچ عروقی آن ها، محققین قادر خواهند بود بهتر این سلول ها و نقش آن ها در درمان آسیب ها نخاعی و بیماری های تحلیل برنده عصبی را کنترل کنند.

اغلب کشت های سلولی مورد استفاده دو بعدی هستند که این مساله با محیط طبیعی بدن کاملا متفاوت می باشد زیرا در بدن اغلب سلول ها در محیطی دو بعدی قرار دارند. چالش عمده در ایجاد محیط های سه بعدی محدودیت انتشار در بافت ها است به نحوی که به دللی عدم جریان خون و یا اکسیژن رسانی و عدم تغذیه این سلول ها پتانسیل خود را ازدست می دهند یا می میرند. برای غلبه بر این چالش بزرگ، محققین سال هاست که به دنبال ایجاد پرینتر بافتی سه بعدی با ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری هستند. این ابزار منحصر بفرد بافت بیولوژیک را به دقت و با رسوب سلول ها، هیدروژل ها و سایر مواد به صورت یک لایه هم زمان ایجاد می کند. با استفاده از این طرح، Dai تکنولوژی را برای ایجاد کانال های عروقی انتشاری طراحی کرد که مواد غذایی و اکسیژن را برای بافت ها مهیا می کند.

این محققین تکنولوژی پرینت بافت های سه بعدی را برای کمک به مطالعه چگونگی عملکرد اندوتلیوم عروقی استفاده کردند که به وسیله فاکتورهای محیطی مانند برهمکنش با خون و سلول های عضلانی صاف تحت تاثیر قرار می گیرد. اختلال عملکردی اندوتلیوم می تواند منجر به بیماری های عروقی بسیاری مانند التهاب، ترومبوز و آرترواسکلروزیس شود. به طور کلی، این محققین از این تکنولوژی برای شبیه سازی نیچ طبیعی سلول های بنیادی عصبی استفاده کرده اند. موفقیت در این فرایند به حفظ هر چه بیشتر پتانسیل این سلول ها در محیط کشت کمک خواهد کرد و منجر به درک بهتر چگونگی تاثیر محیط خارج سلولی روی رفتار سلولی خواهد شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه