تاریخ انتشار: جمعه 10 مرداد 1393
ایجاد غضروف زانوی جدید به وسیله جراحان با استفاده از سلول های بنیادی مفصل ران

  ایجاد غضروف زانوی جدید به وسیله جراحان با استفاده از سلول های بنیادی مفصل ران

جراحان در دانشگاه ساوتهمپتون روش جراحی زانوی جدیدی را ایجاد کرده اند که می تواند از ایجاد آرتریت جلوگیری کند و از طرف دیگر فرصت های شغلی جدیدی را نیز ایجاد نماید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، روشی که در حال حاضر در بیمارستان عمومی ساوتهمپتون مورد استفاده قرار می گیرد شامل پوشاندن غضروف آسیب دیده با سلول های بنیادی گرفته شده از مفص ران خود بیماران  و استفاده از چسب جراحی است.

اما تکنیکی تحت عنوان ABICUS که شامل استفاده از پیوند مغز استخوان اوتولوگ سلول ها در این بیمارستان است، اگر موفقیت آمیز باشد می تواند بافت باقی مانده را ترمیم کند و برای اولین بار ایجاد بافتی شبیه بافت اصلی به طور دایم کند.

آسیب بافت غضروفی در زانوها امری معمول است و عمدتا به دلیل پیچش ناگهانی یا ضربه مستقیم مانند افتادن از ارتفاع یا تکل های فوتبالی اتفاق می افتد و یا می تواند بر اثر مرور زمان و فرسایش تدریجی باشد. سالانه بیش از 10000 نفر در بریتانیا دچار این نوع آسیب می شوند که اگر به موقع درمان نشوند منجر به آرتریت یا سایر اختلالات شدید حرکتی می شود.

بیمارانی که متحمل جراحی ABICUS می شوند دچار قطع غضروف یا شکستگی های کوچک هستند که بافت غضروفی آن ها اغلب با یک ماده ساخته شده از سلول های مغز استخوان، ژل پلاکتی و اسید هیالورونیک پوشیده شده است. طی یک فرایند سی دقیقه ای نمونه های مغز استخوان سانتریفیوژمی شوند تا نمونه غلیظ شده ای از سلول های بنیادی خود بیمار را داشته باشیم. سپس این سلول ها با ژل و اسید مخلوط می شوند تا ماده ای چسب مانند ایجاد شود که روی سطح نقص استخوانی پوشیده می شود و اجازه رشد به ان می دهد.

دکترDatta سرپرست تیم جراحی این بیمارستان می گوید: تکوین این تکنیک و مطالعه ای که آن ها انجام داده اند می تواند انقلابی را در درمان های رایج برای اسیب های غضروفی ایجاد کند و ایجاد بافتی شبیه بافت اولیه نماید که جایگزین مناسبی برای غضروف از دست رفته است.

درگذشته، درمان های موجود با مشکلات مختلفی مواجه بود و استفاده از آن ها برای آسیب های غضروفی نتایج مختلفی را در پی داشت که از جمله آن ها ایجاد درد در بیماران با افزایش سن و کوتاه شدن دوره حرفه ای و کاری برای افراد آماتور و حرفه ای به ویژه در ورزش بود.

در واقع درمان هایی که در گذشته صورت می گرفت راه حل های کوتاه مدتی را ارئه می دادند. اما این راه حل پیشنهادی و درمان جدید می تواند نتایج بلندمدت تری را درپی داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه