تاریخ انتشار: دوشنبه 13 مرداد 1393
محققین یک گام به سلول درمانی بیماران مولتیپل اسکلروزیس نزدیک تر شدند

  محققین یک گام به سلول درمانی بیماران مولتیپل اسکلروزیس نزدیک تر شدند

محققین در موسسه سلول های بنیادی نیویورک یک گام به ایجاد درمان های جایگزین سلولی برای مولتیپل اسکلروزیس و با استفاده از سلول های خود فرد بیمار نزدیک شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  این محققین برای اولین بار سلول های بنیادی پرتوان القا شده را از پوست افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس پیشرفته ایجاد کرده اند. آن ها پروتکل سریع تری را برای القا این سلول های بنیادی به الیگودندروسیت ها ایجاد کرده اند. این سلول ها در میلین سازی در سیستم عصبی مرکزی نقش دارند و آسیب آن ها منجر به مولتیپل اسکلروزیس یا برخی بیماری های دیگر شود.

پروتکل های موجود برای تولید اولیگودندروسیت ها تقریبا فرایندی شش ماهه هستند که این امر توانایی محققین در مدیریت مطالعات شان را محدود می کند. این مطالعه این زمان را به نیم کاهش می دهد و توانایی استفاده از این سلول ها را افزایش می دهد.

رده های سلول های بنیادی و الیگودندروسیت ها به محققین اجازه بازگشت به عقب از لحاظ زمانی را می دهند و در نتیجه آن ها می توانند چگونگی تکوین مولتیپل اسکلروزیس را بررسی کنند. به ویژه این امر به آن ها اجازه می دهد که چگونگی شروع این بیماری در سطح سلولی را قبل از بروز علایم بررسی کنند. این پروتکل اصلاح شده می تواند ایجاد الیگودندروسیت هایی کنند که در مدل سازی بیماری ها، غربالگری دارویی و جایگزینی سلول های آسیب دیده مغزی مورد استفاده قرار گیرند.

از دید این محققین این اولین گام به سمت مطالعات مهیج است: توانایی تولید اولیگودندروسیت انسانی در مقادیر زیاد که ابزار بی سابقه ای را برای تکوین استراتژی های میلین سازی مجدد و مطالعه سلول های ویژه بیمار در اختیار محققین قرار می دهد ممکن است به درک مکانیسم های بیماریزایی ذاتی که منجر به MS می شوند کمک کند. در مولتیپل اسکلروزیس، میلین که پوشش حفاظتی آکسون ها است آسیب می بیند. در این مطالعه نه تنها پروتکل تولید سلول های سازنده میلین بهبود یافت بلکه نشان داده شد که این اولیگودندروسیت ها فانکشنال نیز هستند و زمانی که در مدل های موشی قرار داده می شوند قادر به میلین سازی هستند.

این گام شروعی در تکوین پیوندهای سلولی اوتولوگ برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه