تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 مرداد 1393
ترکیب فیبرین ماهی قزل آلا و مهارکننده ژن PTEN، عملکرد از دست رفته در آسیب نخاعی را احیا می کند

  ترکیب فیبرین ماهی قزل آلا و مهارکننده ژن PTEN، عملکرد از دست رفته در آسیب نخاعی را احیا می کند

یک درمان که تزریق فیبرین قزل آلا به نخاع و تزریق یک مهارکننده ژنی به مغز را ترکیب کرده می تواند عملکرد حرکتی از دست رفته طی آسیب نخاعی را بهبود ببخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه که روی جوندگان صورت گرفته است، محققین این موفقیت را با بازگردندان ساعت تکوینی در مسیری مولکولی به زمان مرحله تشکیل ارتباطات عصبی مسیر قشری نخاعی و ایجاد داربستی برای آکسون های عصبی در محل آسیب به دست آورده اند.

مطالعات قبلی نشان داده است که بعد از حذف آنزیمی به نام PTEN، رشد آکسونی تشدید می شود. این آنزیم یک مسیر مولکولی تنظیم کننده رشد سلولی را تنظیم می کند. فعالیت PTEN طی مراحل اولیه تکوین پایین است و اجازه تکثیر سلولی را می دهد. بعد از آن PTENفعال شده و این مسیر را مهار می کند و مانع از هرگونه فعالیت ترمیمی می شود.

دو سال بعد مطالعات نشان داد که فیبرین ماهی قزل آلا که به رت های دارای آسیب نخاعی تزریق شده بود می تواند حفره های موجود در محل ضایعه را پر کند و با ایجاد داربستی برای آکسون ها، ارتباطات بین آن ها و فرایند ترمیم را بهبود ببخشد.

اما در مطالعه جدید لواندوفسکی و همکاران جوندگانی را که به دلیل آسیب نخاعی از اختلال حرکتی دست رنج می برند با ترکیبی از فیبرین قزل آلا و مهار کننده PTEN به نام AAVshPTEN تیمار کردند و گروهی نیز فقط AAVshPTEN را دریافت کردند.

این محققین مشاهده کردند که در رت هایی که فقط با AAVshPTEN تیمار شده بودند هیچ گونه بهبودی در عملکرد حرکتی مشاهده نشد در حالی که در آن هایی که با فیبرین و AAVshPTEN تیمار شده بودند، عملکرد اندام حرکتی جلویی آن ها بهبود یافت و آن ها قادر به تکان دادن و باز و بسته کردن دست بودند.

این نتایج نشان می دهد که ترکیب حذف PTEN و تزریق فیبرین قزل آلا به محل آسیب می تواند به وطر معناداری مهارت های حرکتی را با افزایش رشد ترمیمی وآکسون های مسیر قشری نخاعی بهبود ببخشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه