تاریخ انتشار: شنبه 18 مرداد 1393
یک آزمایش خون ساده می تواند به جلوگیری از نقایص لوله عصبی هنگام تولد  کمک کند

  یک آزمایش خون ساده می تواند به جلوگیری از نقایص لوله عصبی هنگام تولد کمک کند

یک آزمایش خون برای اندازه گیری غلظت های فولات در سلول های قرمز خون مادر می تواند به جلوگیری از نقایص لوله عصبی هنگام تولد کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، فولات فرم طبیعی از ویتامینB است که در موا غذایی یافت می شود، درحالی که اسید فولیک به طور سینتتیک تولید می شود و در غذاهای غنی شده و مکمل های غذایی یافت می شود.

به خوبی مشخص شده است که خوردن اسید فولیک قبل و طی بارداری نقایص لوله عصبی هنگام تولد مانند spina bifida را کاهش می دهد. دوز تجویزی رایج برای این ماده روزانه 400 میکروگرم است اما هنوز مشخص نیست که  مصرف چه مقدار اسید فولیک در روز به جلوگیری از نقایص لوله عصبی کمک می کند.

نتایج مطالعات قبلی نشان می دهد که خطر داشتن فرزندی با نقص لوله عصبی با کاهش غلظت فولات سلول های قرمز خون افزایش می یابد و این می تواند بیومارکری برای پیش بینی خطر نقص لوله عصبی در یک جمعیت باشد. به همین دلیل تیم دیگری از محققین درصدد برآمدند که دوز بهینه فولات در سلول های قرمز خون که می تواند از نقایص لوله عصبی جلوگیری کند را تعیین کنند. به همین منظور از اطلاعات به دست آمده مربوط به 220000 تولد و 250 کودک با نقص لوله عصبی در چین استفاده شد. در این مطالعه از مدل سازی ریاضی برای برآورد ارتباط بین غلظت فولات سلول های قرمز خون در زمان بسته شدن لوله عصبی و خطر نقص لوله عصبی استفاده شد.

خطر برآورد شده برای  نقص لوله عصبی در زمانی که غلظت های فولات سلول های قرمز خون در پایین ترین سطح است در بالاترین مقدار قرار دارد. نتایج نشان می دهد که غلظت فولات سلول های قرمز خون تقریبا 1000 تا 1300 نانومول بر لیتر است که بهترین میزان جلوگیری از نقص های لوله عصبی حساس به فولات را دارد و در این حالت خطر ایجاد این حالت 6 تولد از هر 10000 تولد است.

این غلظت را می توان برای همه زن ها و در جوامع و کشورهای مختلف استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه