تاریخ انتشار: شنبه 25 مرداد 1393
نقش اپی ژنتیک در تنظیم سرنوشت سلول های بنیادی خون ساز

  نقش اپی ژنتیک در تنظیم سرنوشت سلول های بنیادی خون ساز

هر روزه تریلیون ها سلول خونی در بدن ما ایجاد می شود که همه ی این سلول های تخصص یافته از سلول های بنیادی خون منشا می گیرند. سرنوشت این سلول های بنیادی خونی چگونه تنظیم می شود؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، به لطف تکنیک های جدید برای آنالیز های اپی ژنتیکی، یافته های مقدماتی از مطالعات صورت گرفته به وسیله محققین انستیتو وایزمن در مورد چگونگی تنظیم سرنوشت این سلول های بنیادی به دست آمده است. درک مکانیسم های اپی ژنتیکی(تاثیرات محیطی بیش از ژنتیک) از سرنوشت سلول می تواند منجر به رمزگشایی مکانیسم های مولکولی بسیاری از بیماری ها مانند اختلالات ایمونولوژیک، آنمی، لوسمی و ... شود. هم چنین این نتایج قویا این اطلاعات که فاکتورهای محیطی و روش زندگی نقش غالبی را در سرنوشت ما ایفا می کنند، حمایت می کنند.

فرایند تمایز سلولی به وسیله آبشاری از وقایع کنترل می شود که طی آن ژن های خاص به صورتی بسیار تنظیم شده روشن یا خاموش می شوند. دستورالعمل های لازم برای این فرایند درون DNA و در توالی های تنظیمی خاصی وجود دارد. این توالی های تنظیمی به وسیله هیستون ها پوشیده می شوند تا از فعال سازی ناخواسته آن ها جلوگیری شود. برای فعال سازی این دستورالعمل ها این ماسک DNA باید به وسیله مدیفیکاسیون های اپی ژنتیک باز شود و این کد به وسیله ماشین سلولی مربوطه خوانده می شود.

تکنیک های متداول احتیاج به نمونه گیری میلیون ها سلول دارد تا بتوانند آنالیزهای اپی ژنتیکی سلولی را به درستی انجام دهند. اما اینک با استفاده از یک تکنیک پروفایل کننده اپی ژنتیکی جدید،تنها احتیاج به نمونه بسیار کمی(در حد500 سلول) است تا بتوان آنالیزهای اپی ژنتیکی لازم را انجام دهیم. با استفاده از این روش بسیار قوی، ما قادر خواهیم بود که توالی های تنظیمی دقیق DNA  و هم چنین پروتئین های تنظیمی متنوعی را که در کنترل سرنوشت سلولی دخیل هستند را شناسایی کنیم.

این مطالعه نتایج غیرقابل انتظاری داشته است: تقریبا 50% توالی های تنظیمی طی مراحل میانی تکوین سلولی تثبیت و باز می شوند. این بدین معنا است که اپی ژنتیک در مراحلی فعال است که تصور می شود که سرنوشت سلولی پیش از آن مشخص شده است. این یافته ها می تواند تمام دانسته های ما در مورد فرایندهای تعیین کننده سرنوشت سلول های بنیادی خونی را تغییر دهد. به نظر می رسد این فرایند بیشتر از آن چه پیش از این تصور می شد دینامیک و منعطف است و این مساله راه های گریز بیشتری را در اختیار سلول ها در مراحل دیرتر تکوینی شان و زمانی که شرایط محیطی شان تا حدی تغییر می کنند، می دهد.

اگرچه این مطالعه روی سلول های بنیادی خون انسان انجام شده است، اما محققین بر این باورند که این مکانیسم می تواند در مورد سایر انواع سلول ها نیز صادق باشد. کشف این توالی های دقیق DNA که کنترل کننده سرنوشت سلول های بنیادی هستند همانند شناسایی مکانیسم آن ها، امیدها را برای ایجاد ابزارهای تشخیصی، داروهای شخصی، نوآوری های غذایی و درمان های بالقوه در آینده افزایش می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه