تاریخ انتشار: شنبه 25 مرداد 1393
مطالعه سلول های گوارشی انسانی در حال رشد ممکن است منجر به درمان های اختصاصی شود

  مطالعه سلول های گوارشی انسانی در حال رشد ممکن است منجر به درمان های اختصاصی شود

یک روش رشد سلول های انسانی از بافت گرفته شده از مجرای گوارشی می تواند در نهایت به درمان بیماری روده التهابی و سایر اختلالات گوارشی منجر شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه محققین توانسته اند رده های سلولی را از هر فرد بیمار و در عرض کمتر از دو هفته بسازند. آن ها بیش از 65 رده سلولی از 47 بیماری که مورد کولونوسکوپی قرار گرفته بودند تهیه کردند.

محققین می گویند که این رده های سلولی می توانند به آن ها در درک مشکلات مجرای گوارش هر بیمار استفاده کنند و درمان های جدید را در مورد آن ها تست کنند.

در حالی که از نظر تکنیکی جداسازی سلول های بنیادی اپی تلیالی روده ای از بیماران امکان پذیر است  اما استفاده از آن ها به صورتی که بتوان در مورد همه بیماران از آن استفاده کرد همواره با چالش هایی مواجه بوده است. مشکلاتی که در کشت و تکثیر این سلول های بنیادی وجود دارد ایجاد یک گلوگاه یا محدودیتی را می کند که محققین را بر این وا می دارد که به دنبال راه های جدید برای بررسی برهمکنش داروها و محیط با بیماری های خاص باشند. برای رشد سلول های انسانی، محققین سیستمی را استفاده کردند که پیش از آن برای رشد سلول های بنیادی اپی تلیالی موشی استفاده شده بود. در مجاری گوارشی، سلول های اپی تلیالی سطح داخلی مری، معده و روده را می پوشانند. یک دیگر از ویژگی های مهم این سیستم این است که می توان رده های سلول بنیادی را از بیوپسی های روده ای جداسازی کنند.

در این مطالعه محققین سیستمی آزمایشی را ایجاد کرده اند که شامل سطوح بالایی از فاکتورهای حیاتی برای جداسازی و تکثیر سلول های بنیادی اپی تلیالی روده ای است. این فاکتورها شامل پروتئین های سیگنالینگ Wnt  و پروتئین هایی به نام R-spondin است که سیگنال Wnt را تقویت می کنند. هم چنین آن ها سلول ها را در معرض پروتئینی به نام Noggin قرار دادند که سلول ها را از تمایز به سایر سلول هایی که در مجرای گوارشی وجود دارند، باز می دارد.

در بخش دیگری از مطالعه آن ها آزمایشاتی را طراحی کردند تا ببینند که چگونه این سلول ها با باکتری های بیماری زا مانند E.coli برهمکنش می کنند. این کار نشان داد که سوش های بیماری زای E.coli به سلول های اپی تلیالی روده ای می چسبند. این چسبیدن مرحله ای حیاتی در تحریک بیماری است. این محققین می گویند این سیستمی که آن ها طراحی کرده اند می تواند منجر به ایجاد روش های جدید برای درمان عفونت های باکتریایی روده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه