تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 خرداد 1397
ترمیم آسیب نخاعی حاد در میمون ها

  ترمیم آسیب نخاعی حاد در میمون ها

آسیب های طناب نخاعی جزء شدیدترین آسیب ها و صعب العلاج ترین مشکلات پزشکی محسوب می شوند که منجر به ناتوانی دائمی در مواردی مانند عملکرد عضلانی، حس و عملکردهای اتونوم می شوند. تحقیقات پزشکی در حال حاضر به دنبال القای ترمیم اعصاب نخاعی در بیماران آسیب دیده است و در سال های اخیر پیشرفت های محسوسی در مطالعات روی جوندگان و پریمات های غیر انسانی بدست آمده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین چینی توانسته اند با استفاده از کیتوسان حامل نوروتروفین 3(NT3)، میمون های رزوس مدل شده برای آسیب های نخاعی حاد را با موفقیت درمان کنند و منجر به ریکاوری عملکردی آن ها شوند.

کیتوسان یک پلی ساکارید مشتق از پوسته کیتینی میگوهای آب شیرین و سایر سخت پوستان است. این ماده با کاهش خونریزی و اثر ضد باکتریایی که دارد، کاربردهای پزشکی بالقوه ای پیدا کرده است و در بسیاری از مطالعات از آن به عنوان یک ناقل دارویی استفاده شده است. از طرف دیگر، نوروتروفین 3(NT3)، یک فاکتور نوروتروفیک است که رشد و تمایز نورون ها و سیناپس های جدید را تحریک می کند. درمان و ریکاوری آسیب نخاعی به دلایل متعددی از جمله اثر مهاری سیتوکین های التهابی و سایر فاکتورها، بعد از بروز آسیب معمولا به سختی انجام می گیرد.

در مطالعه ای جدید، محققین کیتوسان بارگیری شده با NT3 را به درون یک فاصله سه سانتی متری از طناب نخاعی سینه ای نیمه برش خورده و تهییج شده میمون رزوس وارد کردند و این امر منجر به بازسازی شدید آکسونی شد. نشان دار کردن نورون های حرکتی قشری نشان داد که آکسون های حرکتی در مسیر قشری-نخاعی نه تنها به جایگاه آسیب و درون زیست مواد وارد می شوند، بلکه در امتداد ناحیه آسیب یک سانتی متری و به درون ناحیه دیستال طناب نخاعی رشد کردند. از طریق ترکیب تصویربرداری های پیشرفته، الکتروفیزیولوژی، تجزیه و تحلیل رفتار حرکتی، این محققین نشان دادند که NT3-کیتوسان با مهار سلول های التهابی و فراخواندن سلو لهای بنیادی عصبی اندوژن برای تکثیر و تمایز به شبکه های عصبی منجر به ریکاوری عملکردی حرکتی و حسی می شود. از آن جایی که این میمون ها و انسان ها، ژنتیک و فیزیولوژی مشابهی را نشان می دهند، این روش احتمالا قابل کاربرد برای ترمیم آسیب نخاعی انسانی نیز خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه