تاریخ انتشار: شنبه 05 مهر 1393
ترمیم آسیب کبدی بدون جراحی و با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از لوزه ها

  ترمیم آسیب کبدی بدون جراحی و با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از لوزه ها

کبد دارای عملکردهای مهمی در بدن است و نارسایی آن می تواند منجر به مرگ شود. گزینه های کمی برای ترمیم کبد وجود دارد. درمطالعه ای جدید محققین راهی را برای تزریق سلول های بنیادی مشتق از لوزه ها برای ترمیم آسیب های کبدی، بدون استفاده از جراحی پیدا کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، دکتر Jeong و همکاران به این مطلب اشاره دارند که در حال حاضر تنها روش موجود برای درمان نارسایی های کبدی یا بیماری های شدیدکبدی پیوندکامل یا جزئی کبد است. اما این گزینه هم به دلیل کمبود اهداکننده با مشکل مواجه است و جراحی هایی هم که با این منظور صورت می گیرند پرخطر و پر هزینه هستند. گزینه امیدوارکننده دیگر پیوند سلول های کبدی است . روش دیگری نیز وجود دارد که استفاده از سلول های بنیادی بالغ برای ایجاد سلول های کبدی است. سلول های بنیادی مغز استخوان را می توان به این منظور استفاده نمود اما این گزینه نیز دارای محدودیت های است. اما اخیرا محققین گزینه دیگری را به عنوان منبعی از سلول های بنیادی بالغ شناسایی کرده اند که می تواند استفاده از لوزه ها باشد. سالانه میلیون ها عمل جراحی به منظور برداشتن لوزه ها صورت می گیرد و معمولا این بافت دور انداخته می شود. اما اینک محققین راهی را برای استفاده از آن ها پیدا کرده اند و سلول های بنیادی مشتق از آن ها را روی داربست های سه بعدی که تقلید کننده بافت کبد هستند کشت داده اند.

محققین سلول های بنیادی مشتق از لوزه ها را در مایع حساس به گرمایی که در درجه حرارت بدن تبدیل به ژل می شود کپسوله کردند و به آن ها فاکتورهای رشدی را اضافه کردند که موجب تبدیل سلول های بنیادی به سلول های کبدی می شود. سپس این ترکیب را تا درجه حرارت بدن گرما دادند. نتیجه حاصل ایجاد ژل زیست تجزیه پذیری بود که شامل سلول های کبدی دارای عملکرد بود. محققین نتیجه گرفته اند که می توان فرایند مشابه ای را با مدیفیکاسیون های لازم برای رسیدن به حالت ایده­آل و استفاده از این سلول ها در مهندسی بافت سایر اندام ها،  استفاده نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه