تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 بهمن 1401
چای سبز برای همه ایمن نیست
یادداشت

  چای سبز برای همه ایمن نیست

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که عصاره چای سبز می‌تواند باعث آسیب کبدی در زیر مجموعه کوچکی از جمعیت‌های انسانی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، طبق یک مطالعه اخیر که در مجله مکمل‌های غذایی منتشر شده است، نشان داده است که اگرچه مصرف دوز بالای عصاره چای سبز برای مدت طولانی ممکن است محافظت در برابر سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و دیابت نوع 2 را ارائه دهد، اما ممکن است باعث آسیب کبدی در گروه کوچکی از افراد شود. حال این سوال پیش می آید که چه کسی در معرض خطر است؟ در این خصوص تحقیقات راتگرز اولین سرنخ محکم را ارائه می‌دهد: این مطالعه از دو نوع ژنتیکی که برخی از خطرات را پیش بینی می‌کنند، خبر می‌دهد.

حامد سماوات، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار علوم تغذیه در دانشکده بهداشت راتگرز، گفت: «یادگیری علم پیش‌بینی کننده اینکه چه کسی دچار آسیب کبدی می‌شود به طور بالقوه مهم است، زیرا شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می‌دهد عصاره چای سبز با دوز بالا ممکن است مزایای سلامتی قابل‌توجهی برای کسانی داشته باشد که می‌توانند با خیال راحت آن را مصرف کنند.

مزایای استفاده از چای سبز

بر اساس تحقیقات اخیر انجام شده بر روی افرادی که دارای مجموعه ای از عوامل خطر بیماری قلبی هستند، مصرف عصاره چای سبز به مدت چهار هفته توانست سطح قند خون را کاهش دهد و سلامت روده را با کاهش التهاب و "نشت روده" بهبود بخشد. به گفته محققان، این مطالعه اولین مطالعه ای است که نشان داده که خواص ضد التهابی چای سبز ممکن است اثر محافظتی در برابر خطرات سلامتی مرتبط با سندرم متابولیک داشته باشد. شواهد زیادی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف بیشتر چای سبز با سطوح خوب کلسترول، گلوکز و تری گلیسیرید مرتبط است.

مضرات چای سبز برای کبد

کبد بزرگ‌ترین غده داخلی و البته دومین اندام بزرگ بدن است که عملکردهای حیاتی مختلفی را انجام می‌دهد،  مهمترین وظیفه این اندام، خارج‌ کردن سموم اضافی از بدن هست. یکی از بیماری‌های خطرناک، کبد چرب هست، بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که چربی بیش از حد در کبد انباشته شود.که این تجمع بیش از حد در صورت عدم مراقبت می‌تواند  منجر به بیماری سیروز یا نارسایی کبدی شود. بیماری کبد چرب با علائمی مانند از دست دادن اشتها، خارش پوست، گیجی، درد شکم، کاهش وزن و غیره مشخص می‌شود. مطالعات نشان داده است که مصرف چای سبز می‌تواند شدت بیماری و علایم مرتبط با بیماری کبد چرب را تا 75 کاهش دهد.بنابراین گیاهان دارویی باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند. بدین خاطر که پلی فنول‌های موجود در چای سبز با آنزیم‌های گوارشی ترشح شده در روده کوچک تعامل می‌کنند و تا حدی از تجزیه کربوهیدرات‌ها، چربی و پروتئین در غذا جلوگیری می‌کنند. این باعث می شود که چربی هضم نشده و کالری به صورت مدفوع خارج شود. اما سوال اینجاست که با توجه به این امر مضرات چای سبز به عنوان یک گیاه دارویی برای کبد شامل حال چه افرادی هست؟

ارتباط چای سبز با علائم استرس کبدی

با استفاده از داده‌های حاصل از آزمایش چای سبز مینه‌سوتا، یک تیم تحقیقاتی در یک مطالعه بزرگ در مورد تأثیر چای سبز بر سرطان سینه، بررسی کردند که آیا افرادی که دارای تغییرات ژنتیکی خاص هستند، نتایج آنها نشان داد که گروهی از افراد پس از یک سال مصرف روزانه 843 میلی‌گرم از یک کاتچین به نام epigallocatechin  gallate (EGCG) که یکی از آنتی اکسیدان‌های غالب در چای سبزاست، بیشتر از دیگران علائم استرس کبدی را نشان دادند.

روش مطالعه شده در این آزمایش

محققان به سرپرستی Laura Acosta که در آن زمان دانشجوی دکترا بود و اکنون فارغ التحصیل شده است، دو گونه ژنتیکی مورد نظر را انتخاب کردند زیرا هر کدام از دوگونه، سنتز آنزیمی که EGCG را تجزیه می‌کرد را کنترل می‌کردند. در همین راستا آنها آزمایش چای سبز مینه‌سوتا را انتخاب کردند، زیرا این یک مطالعه بزرگ و خوب طراحی شده بود که بر روی یک جمعیت منحصر به فرد انجام می‌شد. آنها و داده‌های این کارآزمایی یک ساله کنترل شده با دارونما را که شامل بیش از 1000 زن یائسه بود در 3، 6، 9 و 12 ماه جمع آوری کردند.

نتایج کسب شده از این مطالعه

تجزیه و تحلیل محققان نشان داد که علائم اولیه آسیب کبدی در زنان با یک تغییر در ژنوتیپ کاتکول-O-متیل ترانسفراز (COMT) تا حدودی بیشتر از حد طبیعی است و پیش بینی شدت آسیب به تغییر در یوریدین 5'-دی فسفو-گلوکورونوزیل ترانسفراز و ژنوتیپ UGT1A4). ارتباط داشت.  به طور متوسط، شرکت‌کنندگانی که ژنوتیپ پرخطر UGT1A4 داشتند، پس از 9 ماه مصرف مکمل چای سبز، آنزیمی را مشاهده کردند که نشان‌دهنده استرس کبدی بود، که تقریباً 80 درصد بیان آن افزایش یافت، در حالی که آنزیم‌هایی که ژنوتیپ‌های کم خطر داشتند، 30 درصد افزایش یافتند. سماوات که خاطرنشان کرد: خطر مسمومیت کبدی تنها با سطوح بالای مکمل‌های چای سبز و نه با نوشیدن سبز مرتبط است، وی افزود: «ما هنوز تا پیش‌بینی اینکه چه کسی می‌تواند به‌طور ایمن عصاره چای سبز را با دوز بالا ویا حتی با دوزهای کمتر مصرف کند فاصله زیادی داریم. زیرا تغییرات در این ژنوتیپ به طور کامل تغییرات تغییرات آنزیم‌های کبدی را در میان شرکت کنندگان در مطالعه توضیح نمی دهد. توضیح کامل احتمالاً برای زمانی است که مشارکت تعدادی از تغییرات ژنتیکی مختلف و احتمالاً تعدادی از عوامل غیر ژنتیکی را نیز در این خصوص مطالعه کنیم.

سماوات ادامه داد: "با این حال، ما فکر می‌کنیم که بخش مهمی از این پازل را شناسایی کرده‌ایم و گامی در جهت پیش‌بینی اینکه چه کسی می‌تواند با خیال راحت از مزایای سلامتی عصاره چای سبز با دوز بالا برخوردار باشد، برداشته‌ایم".

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه