تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 مهر 1401
تاثیر  چای سبز در بهبود سلامت روده و کاهش قند خون

  تاثیر چای سبز در بهبود سلامت روده و کاهش قند خون

به گفته محققان، مصرف نوشیدنی عصاره چای سبز به مدت چهار هفته می‌تواند التهاب را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، بر اساس تحقیقات اخیر انجام شده بر روی افرادی که دارای مجموعه‌ای از عوامل خطر بیماری قلبی هستند، مصرف عصاره چای سبز به مدت چهار‌هفته می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و سلامت روده را با کاهش التهاب بهبود بخشد. به گفته محققان، این تحقیق، اولین مطالعه‌ای است که به بررسی خواص ضد‌التهابی چای سبز و اثر محافظتی آن در برابر خطرات سلامتی مرتبط با سندرم متابولیک می‌پردازد. طبق گفته محققان، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف بیشتر چای سبز با سطوح کلسترول خوب، گلوکز و تری گلیسیرید مرتبط است، اما هیچ مطالعه‌ای فواید آن را در روده با این عوامل سلامت، مرتبط نکرده است.

ابتدا کارآزمایی بالینی برای 40 داوطلب در دانشگاه ایالتی اوهایو صورت پذیرفت و در ادامه‌ مطالعه‌ای انجام شد که نشان داد بهبود سلامت روده با کاهش چاقی و خطرات سلامتی کمتر در موش‌هایی که مکمل‌های چای سبز دریافت می‌کردند مرتبط بود. به طور غیر‌منتظره، مطالعه جدید نشان داد که عصاره چای سبز همچنین باعث کاهش التهاب روده و نفوذپذیری در افراد سالم و همچنین کاهش قند خون می‌شود. این مطالعه نشان داد که ظرف یک ماه می‌توان گلوکز خون را هم در افراد مبتلا به سندرم متابولیک و هم در افراد سالم کاهش داد، همچنین به‌نظر می‌رسد کاهش گلوکز خون با کاهش التهاب روده مرتبط باشد. حداقل سه عامل از پنج عامل خطر بیماری قلبی، دیابت و سایر مشکلات سلامتی، چربی اضافی شکم، فشار‌خون بالا، کلسترول خوب HDL، سطح بالای گلوکز خون ناشتا و تری گلیسیرید که نوعی چربی خون است در افراد مبتلا به سندرم متابولیک وجود دارد. اکثر پزشکان در ابتدا کاهش وزن و ورزش را توصیه می‌کنند. متأسفانه، این باور وجود دارد که اکثر افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند اصلاحات سبک زندگی را رعایت کنند. هدف این مطالعه، ارائه یک ابزار جدید مبتنی بر غذا به مردم برای کمک به مدیریت خطر ابتلا به سندرم متابولیک یا معکوس کردن سندرم متابولیک است.

طبق مطالعه، 40 شرکت‌کننده شامل 21 نفر مبتلا به سندرم متابولیک و 19 بزرگسال سالم به‌ مدت 28 روز شیرینی‌های صمغی حاوی عصاره چای سبز سرشار از ترکیبات ضد التهابی به نام کاتچین را مصرف کردند که دوز روزانه معادل پنج فنجان چای سبز بود. در کارآزمایی متقاطع تصادفی دوسوکور، همه شرکت‌کنندگان 28 روز دیگر را به مصرف دارونما اختصاص دادند و یک ماه از مصرف مکمل‌ها بین درمان‌ها صرف‌نظر کردند. محققان تأیید کردند که شرکت کنندگان، همانطور که توصیه شد، رژیم غذایی کم پلی فنل (آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در میوه ها، سبزیجات، چای و ادویه جات) را در طول فاز دارونما و عصاره چای سبز در این مطالعه دنبال کردند، بنابراین هر گونه نتیجه را می توان به اثرات این مطالعه نسبت داد. نتایج چای سبز به تنهایی نشان داد که سطح گلوکز خون ناشتا برای همه شرکت‌کنندگان پس از مصرف عصاره چای سبز در مقایسه با سطوح پس از مصرف دارونما، به‌طور معنی‌داری کمتر بود. کاهش التهاب روده به دلیل درمان چای سبز در همه شرکت‌کنندگان از طریق تجزیه و تحلیلی که نشان‌دهنده کاهش پروتئین‌های پیش‌التهابی در نمونه‌های مدفوع بود، انجام شد.

با استفاده از تکنیکی برای ارزیابی نسبت قند در نمونه‌های ادرار، محققان همچنین دریافتند که با چای سبز، نفوذپذیری روده کوچک شرکت کنندگان به طور مطلوب کاهش می‌یابد. نفوذپذیری روده یا روده نشتی، باکتری‌های روده و ترکیبات سمی مرتبط را قادر می سازد تا وارد جریان خون شوند و التهاب مزمن درجه پایین را تحریک می کنند. طبق گفته محققین، احتمال آن وجود دارد که جذب محصولات مشتق شده از روده، عامل شروع چاقی و مقاومت به انسولین است که در همه اختلالات قلبی متابولیک نقش اساسی دارند. درنتیجه اگر بتوان یکپارچگی روده را بهبود بخشید و نشت روده را کاهش داد، نه تنها می‌توان التهاب با درجه پایین را که باعث شروع اختلالات قلبی متابولیک می‌شود را کاهش داد، بلکه به طور بالقوه  می‌توان آنها را معکوس کرد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه