تاریخ انتشار: شنبه 12 مهر 1393
محققین راه را برای افزایش سرعت تولید پلاکت ها  از سلول های بنیادی هموار کرده اند

  محققین راه را برای افزایش سرعت تولید پلاکت ها از سلول های بنیادی هموار کرده اند

محققین با استفاده از مطالعه ای جدید و با بهره گیری از نیروهای مکانیکی زیستی موفق شده اند تولید پلاکت ها از سلول های بنیادی را تقویت کرده و سرعت ببخشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، پلاکت ها ابزارهای زیست پزشکی گران قیمتی هستند. این سلول های میکروسکوپی که برای ترمیم عروق خونی آسیب دیده لازم هستند، تنها برای چهار الی پنج روز در دمای اتاق دوام می آورند. اگرچه پلاکت ها برای قربانیان تصادفات عامل نجات بخشی هستند اما برای افرادی که متحمل شیمی درمانی یا برخی بیماری های دیگر می شوند میزان این پلاکت ها بسیار پایین می آید. تعداد اهداکننده های پلاکتی پایین است و استفاده از این پلاکت های اهدایی با خطر انتقال بیماری همراه است.

تیمی تحقیقاتی از انستیتو بیوتکنولوژی Delaware رمز و رازهایی را از مکانیسم های تشکیل پلاکت کشف کرده اند که می تواند منجر به تسریع و تقویت فرایند تولید پلاکت ها از سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان شود. پلاکت ها سلول هایی هستند که ا ز مگاکاریوسیت ها بوجود می آیند که سلول هایی بزرگ در مغز استخوان هستند. به نظر می رسد نیروهای بیومکانیکی برای ایجاد هر سه جزئی که از مگاکاریوسیت ها بوجود می آیند ضروری هستند. این سه جزء شامل پیش پلاکت ها، ذرات شبه پلاکتی و میکرو ذره های مگاکاریوسیتی است. تا پیش از این ریزپلاکت های مگاکاریوسیتی را خورده سلول های ناخواسته محسوب می کردند. اما این محققین بر این باورند که این سلول ها نقش بسیار مهمی را در تشکیل پلاکت ها دارند. آن ها مشاهده کردند که تولید پیش پلاکت ها و ذرات شبه پلاکتی تحت استرس برشی با  مشاهدات فیزیولوژیک مطابقت دارد. در افراد سالم هم تمرینات قدرتی و هم استقامتی منجر به بالا رفتن تعداد پلاکت ها می شود. این یافته ها می تواند برای ایجاد بیورآکتورهای بهتر برای تولید پلاکت ها، پیش پلاکت ها، ذرات شبه پلاکتی ومیکروذره های مگاکاریوسیتی  مورد استفاده قرار گیرد. در این بیورآکتورها از سلول های بنیادی به عنوان ماده اولیه استفاده می شود.

دانستن این مطلب که این میکرو ذره ها دارای عملکردهای بیولوژیک هستند می تواند درها را برای کاربردهای مختلف مانند درمان های ژنتیکی باز کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه