تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 مهر 1393
یافته های جدید در زمینه سلول های بنیادی می تواند منجر به درمان بهتر کوری شود

  یافته های جدید در زمینه سلول های بنیادی می تواند منجر به درمان بهتر کوری شود

محققین دانشگاه سوتهامپتون کشف کرده اند که منطقه ای روی سطح جلویی چشم، دربرگیرنده سلول های بنیادی است که می توانند برای درمان شرایط منجر به نابینایی چشم مورد استفاده قرار گیرند. این بخش از چشم را لیمبوس قرنیه می نامند که فاصله ای توخالی بین قرنیه شفاف و اسکلرای سفید رنگ است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه نشان داده است که سلول های بنیادی مشتق ار لیمبوس قرنیه را می توان در in vitro کشت داد. تحت شرایط  صحیح کشت، این سلول ها را می توان به نحوی هدایت کرد که شبیه سلول های حس کننده نور یا فتورسپتورها عمل کنند. از دست  دادن این فتورسپتورها منجر به کوری بدون بازگشت می شود و این محققین امیدوارند که این کشف بتواند منجر به ایجاد درمان های جدید برای شرایطی مانند تحلیل رفتن ماکولار وابسته به سن شود. بیماری که با افزایش سن میزان وقوع آن افزایش می یابد و بیش از یک سوم افراد بالای 75 سال در بریتانیا به آن مبتلا هستند.

دکتر Andrew Lotery می گوید که این سلول ها به سهولت در دسترس هستند و دارای پلاستیسیتی شگفت آوری هستند که آن ها را به عنوان منبع شگفت آوری از سلول برای سلول درمانی در آینده معرفی می کند. این سلول ها سایر محدودیت هایی را که به دلیل رد پیوند یا انتقال آلودگی وجود داشت به همراه ندارد زیرا از خود فرد گرفته شده و به خود او پیوند می شود. اما با این وجود برای این که از این سلول ها برای درمان بیماران استفاده شود نیاز به تحقیقات بیشتری است. علاوه براین، این سلول های بنیادی در چشم افراد بسیار پیر نیز وجود دارد و حتی می توان سلول های مشتق از لیمبوس قرنیه افراد 97 ساله را نیز کشت داد. بنابراین این کشف می تواند منجر به ایجاد درمان های جدید برای نسل های پیر شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه