تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 مهر 1393
سنتز مولکولی که مسیرهای جدیدی را برای درمان سرطان و کشف داروها باز می کند

  سنتز مولکولی که مسیرهای جدیدی را برای درمان سرطان و کشف داروها باز می کند

محققین دانشگاه بارسلونا ترکیبی را سنتز کرده اند که این پتانسیل را دارد که آپوپتوز را در طیف وسیعی از رده های سلولی توموری القا کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، با توجه به این مطالعه اخیر، این مولکول جدید پروتئینی به نام prohibitin را هدف قرار می دهد که در بسیاری از فرایندهای سلولی مختلف و بیماری ها به ویژه فرایندهای توموری دخیل است. نتایج استراتژی درمانی امیدوارکننده جدیدی را برای درمان سرطان و کشف داروها ارائه می دهد. چندین گروه تحقیقاتی از این دانشگاه در این مطالعه مشارکت داشته اند.

ماده Trifluorinated thiazoline(TFTs) ترکیب جدیدی است که مشخص شده است پتانسیل القای مرگ برنامه ریزی شده سلولی یا آپوپتوز را در رده های سلولی سرطانی دارد. به منظور مطالعه مکانیسم هایی که این مولکول ها را قادر می سازند که آپوپتوز را القا کنند. محققین پروتئین های کلیدی دخیل را شناسایی کردند. همان طور که گفته شد این مطالعه نشان داد که این مولکول جدید سنتز شده، عملکرد پروتئین prohibitin را مهار می کند که تعیین می کند که سلول ها وارد چرخه تکثیر شوند یا به مرگ سلولی برنامه ریزی وارد شوند.

تهیه Trifluorinated thiazoline مستقیم است و بنابراین می توان از این ترکیبات برای برنامه های شیمی پزشکی و زیست شناسی به سهولت استفاده کرد. این ترکیبات بسیار با دوام هستند وبنابراین می توانند به عنوان داربستی خلاقانه مورد استفاده قرار گیرند . می توان از آن ها به عنوان ابزاری مفید برای استراتژی های درمانی دیگر استفاده کرد. سنتز این مولکول جدید به دلیل  روشن سازی ساختار آن، منطبق سازی عقلانی آن با مکانیسم های دخیل و آماده سازی این ترکیب چند عملکردی به ویژه پروب مولکولی برای هدف های مولکولی بسیار پیچیده است. طبق گفته این محققین بزرگترین مزیت این مولکول توانایی سنتزی آن است زیرا از لحاظ روش ساخت بسیار آسان است و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد. علاوه براین اطلاعات بدست آمده نیز نشان می دهد که فعالیت القایی آن در ایجاد آپوپتوز نیز به دلیل مهار prohibitin است و به پروتئین p53 که در 50 درصد تومورهای انسانی جهش می یابد و یا بیان نمی شود، بستگی ندارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه