تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 مهر 1393
شناسایی موتاسیون ژنی در سلول های بنیادی خون ساز می تواند منجر به ایجاد داروهای سرطانی جدید شود

  شناسایی موتاسیون ژنی در سلول های بنیادی خون ساز می تواند منجر به ایجاد داروهای سرطانی جدید شود

کشف یک موتاسیون ژنی که عامل یک بیماری زودرس پیری نادر است می تواند منجر به تکوبن داروهایی شود که تقسیم های سلولی سریع و توقف ناپذیر در سرطان های کشنده را بلوک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین دانشگاه میشیگان موتاسیون پروتئینی را کشف کرده اند که عامل بیماری تهاجمیdyskeratosis congenita می باشد که در آن سلول  های بنیادی خون ساز قادر به بازسازی و تولید سلول های خونی جدید نیستند. افرادی با این بیماری به صورت نابالغ بزرگ می شوند و مستعد به سرطان و نارسایی مغز استخوان هستند.

موتاسیون های منجر به dyskeratosis congenital در پروتئینی به نام TPP1 رخ می دهند. این موتاسیون توانایی TPP1 به متصل کردن آنزیم تلومراز به انتهای کروموزوم ها را مهار می کند که در نهایت منجر به کاهش توانایی تقسیم سلول های بنیادی خون ساز می شود. در حالی که در این بیماران تولید تلومراز کاهش می یابد، عکس آن نیز در مورد بیماران سرطانی صادق است. تولید بیش از معمول تلومراز در سلول های سرطانی به تقسیم کنترل نشده آن ها کمک می کند که وجه مشخصه سلول های سرطانی است. مهار تلومراز می تواند راهی موثر برای کشتن سلول های سرطانی باشد.

این یافته ها می تواند منجر به تکوین ژن درمانی برای ترمیم جهش و شروع تقسیم سلولی را در بیماران dyskeratosis congenita شود یا داروهایی را ایجاد کنند که تلومراز و تقسیم سلولی را در بیماران سرطانی مهار کنند. دکتر نانداکومار در این زمینه می گوید که گام عمده و اصلی رو به جلو کشت سلول های مشتق از بیماران dyskeratosis congenita و سعی در ترمیم موتاسیون TPP1 است تا ببینند که آیا عملکرد تلومراز می تواند احیا شود یا خیر. در نهایت این که محققین دانشگاه میشیگان امیدوارند که با ترمیم جهش TPP1 عملکرد تلومراز را ترمیم کند و تقسیم سلولی در سلول های بنیادی بیماران dyskeratosis congenita را احیا کنند. این قابل درک است که با پیشرفت های اخیر در تکنولوژی ویرایش ژنوم انسانی، ما می توانیم در آینده ای نه چندان دور، موتاسیون های موجود در سلول های بنیادی خون ساز بیماران مبتلا به dyskeratosis congenital را ترمیم کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 26 شهریور,1394

پزشک مشاور

مرجان@: <br />باسلام وضمن آرزوی سلامتی وشفای کامل برای تمامی بیماران سرطانی <br />دراین زمینه تحقیقات زیادی در جریان است باهدف تولید سلول های ایمنی دست کاری شده برای مقابله <br />با این بیماری کشنده وپیشرفت خوبی هم داشته اند ولی هنوز به مرحله انجام آزمایشات برای اثربخشی این سلول ها روی مدل های حیوانی نرسیده اند. <br />

دوشنبه, 23 شهریور,1394

مرجان

پسر خاله ی من 25 سالشه و متاسفانه به این بیماری دچار شده و خیلی خیلی سخته درمانش چون داخل ایران که هیچ خونی برای پیوند مغز استخوان پیدا نشد و مدتی هست داخل بانک جهانی ثبت نام شده از طرف بیمارستان و در کشور آلمان و آمریکا پیدا نشده. <br />پسرخالم مثل پاک کن هرروز داره ضعیف تر و جمع تر میشه <br />ترو خدا برای شفاش دعا کنید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه