تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 آبان 1393
دیدگاه جدید در مورد کنترل رشد سلول های تولید کننده خون به وسیله سلول های مگاکاریوسیت

  دیدگاه جدید در مورد کنترل رشد سلول های تولید کننده خون به وسیله سلول های مگاکاریوسیت

بیمارانی که پیوند عضو دریافت می کنند یا شیمی درمانی می شوند بعد از ریکاوری اغلب به طور خطرناکی سطوح پایینی از سلول های خونی دارند که آن ها را مستعد عفونت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین انستیتو استاور دیدگاه های جدیدی را ارائه کرده اند که به طور بالقوه می تواند منجر به درمان بیماران با تعداد سلول خونی کم شود. دکتر Li در این زمینه می گوید که مگاکاریوسیت ها یا به عبارت دیگر سلول های مگا که در مغز استخوان وجود دارند عملکرد سلول های بنیادی موجود در خون انسان را تنظیم می کنند. آن ها دریافته اند که مگاکاریوسیت ها به سلول های بنیادی خونی می گویند که چه موقع به آن ها احتیاج نیست و چه موقع مورد نیاز هستند و باید شروع به تکثیر کنند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که می توان از مگاکاریوسیت ها در شرایط بالینی برای نقطه شروع ترمیم به کمک سلول های بنیادی بالغ و با هدف افزایش تکثیر سلول های بنیادی بالغ استفاده کرد. در واقع مگاکاریوسیت ها دارای نقش اصلی هستند که آن هم تولید پلاکت به منظور ترمیم زخم است اما این سلول های مگا  که در مغز استخوان مشاهده می شوند نقش حیاتی در تنظیم سلول های بنیادی دارند. در حقیقت، سلول های بنیادی خون ساز در مغز استخوان به این مگاکاریوسیت ها تمایز می یابند و این مطالعه نشان داده است که این سلول های بنیادی خون ساز می توانند به طور مستقیم به وسیله اخلاف خود(مگاکاریوسیت ها) کنترل شوند.

اما چه استفاده ای از این مگاکاریوسیت ها می توان کرد؟  همان طور که گفتیم نتایج این مطالعه نشان می دهد که می توان از این سلول ها برای افزایش تکثیر و گسترش سلو لهای بنیادی بالغ در شرایط بالینی و به منظور ترمیم استفاده کرد. این محققین دریافته اند که این مگاکاریوسیت ها، سلول های بنیادی بالغ را به دو طریق کنترل می کنند که پیش از این شناخته نشده بود. این عمل از طریق تنظیم زمان فعال و غیرفعال شدن سلول های بنیادی خون ساز صورت می گیرد. آنها در این مطالعه دریافتند که سیگنال TGF-β1 موجود در مگاکاریوسیت ها به سلول های بنیادی خون ساز پیغام می دهد که غیرفعال و خاموش باشند و زمانی که بدن تحت استرس ناشی از شیمی درمانی است آن ها از طریق سیگنال FGF1 به این سلول های بنیادی خون ساز پیغام می دهند که فعال شوند. با توجه به این مطالب به نظر می رسد که مگاکاریوست ها برای ریکاوری سلول های بنیادی خون ساز بعد از شیمی درمانی مورد نیاز هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه