تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آذر 1393
محققین کشف کرده اند که چرا سرطان روده گاهی در برابر درمان ها  بی تاثیر است

محققین کشف کرده اند که چرا سرطان روده گاهی در برابر درمان ها بی تاثیر است

مطالعه ای جدید دیدگاه های پیشین در مورد چگونگی تکوین سرطان روده بزرگ را به چالش می کشاند.

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین سرطان در بریتانیا کشف کرده اند که شروع سرطان روده ممکن است محدود به سلول های بنیادی در پوشش روده ها نباشد( تصوری که پیش از این وجود داشت). محققین در این مطالعه یک ژن معیوب ارثی را مورد مطالعه قرار داده اند که می تواند موجب سرطان روده در میانسالی شود. ژن معیوب موجب می شود که سلول های طبیعی مانند سلول های بنیادی نامیرا رفتار کنند و به خودی خود ایجاد تومور کنند که این فرضیه که سلول های طبیعی سرنوشت ثابت و طول عمر محدودی دارند را به چالش می کشاند. سلول هایی که روده ها را می پوشانند به طور مداوم جایگزین می شوند و سلول های دختری جدید که به وسیله سلول های بنیادی نامیرا تولید شده اند جایگزین آن هایی می شوند که از بین رفته اند. زمانی که پیام رسانی شیمیایی دچار خطا می شود ، سرطان های مختلفی ممکن است ایجاد شود. محققین نمونه های پولیپ در بیماران مبتلا به سرطان روده وراثتی را مورد آنالیز قرار داده اند و اختلالی را در یک مسیر سیگنالینگ دخیل در کنترل سلول های بنیادی یافته اند. آن ها دریافته اند که زمانی که مولکول سیگنالینگ کلیدی را در آزمایشگاه تغییر می دهند، این امر موجب می شود که سلول های دختری که از ناحیه سلول های بنیادی منشا گرفته اند رفتاری شبیه سلول های بنیادی داشته باشند و ایجاد تومور کنند. این می تواند یکی از دلایل مقاومت به شیمی درمانی را توضیح دهد که به این دلیل است که سلول های بنیادی کشته شده بوسیله شیمی درمانی به طور مرتب به وسیله سلول های دختری سرطانی جایگزین می شوند. این محققین می گویند که این مطالعه می تواند کاربردهای وسیعی در طراحی و تولید داروها داشته باشد. اگر این مسیرهای سیگنالینگ در تومورها مختل شوند، این سلول های دختری می توانند رفتاری مشابه سلول های بنیادی داشته باشند و جایگزین سلول های بنیادی سرطانی کشته شده به وسیله شیمی درمانی شوند. این می تواند یکی از مکانیسم های پشت پرده مقاومت به شیمی درمانی باشد.