تاریخ انتشار: یکشنبه 18 تیر 1391
ردیاب جدید برای شناسایی سلول های سرطانی نادر

  ردیاب جدید برای شناسایی سلول های سرطانی نادر

پژوهشگران در ایالات متحده آشکارساز جدیدی را برای اندازه گیری سلول های توموری نادر (CTCs) موجود در گردش خون، ابداع کرده اند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پژوهشگران در ایالات متحده آشکارساز جدیدی را برای اندازه گیری سلول های توموری نادر (CTCs) موجود در گردش  خون، ابداع کرده اند.
این تیم تحقیقاتی به رهبری Hakho Lee از بیمارستان عمومی ماساچوست، یک آشکارسازرا با استفاده از اثرهال ابداع کردند. اثرهال اغلب اساس سنسورها و قطب نمای الکترونیکی مانند آنهایی که در سیستم های موقعیت یاب جهانی (GPS) استفاده می شوند، می باشد.
سلول ها درنمونه های درمان نشده از طریق کانالی بر روی تراشه یک آشکارساز کوچک هال (μHD)، جایی که آنها با نانوذرات مغناطیسی (MNPs) نشاندار می شوند، تغذیه می شوند. این سیستم قادر به پردازش 107 سلول در هر دقیقه است.
این تراشه، ترکیبی میکروفلوئیدی / نیمه هادی با هشت سنسور میکرو هال است. به محض اینکه سلول های نشاندار شده از طریق تراشه عبورمی کنند در معرض یک میدان مغناطیسی قرار می گیرند و گشتاور مغناطیسی توسط حداقل دوتا از سنسورهای میکرو هال حس می شود.
توانایی این سیستم برای نشاندار کردن و شناسایی نشانگرهای زیستی مختلف موجود در سلول های سرطانی نادرگردش خون برای اولین بار نشان داده شده است، این سیستم بر روی نمونه های خونی با حجم کل 1 میکرو لیترمورد آزمایش قرار گرفت. نتایج نشان داد که این سیستم قادر به شناسایی دقیق سلول های سرطانی در طیف وسیعی از غلظت ها، حتی در تراکم سلولی بسیار کم (<100/μl) می باشد.
این تیم دریک آزمایش با استفاده ازاین سیستم سلول های توموری سیستم گردش خون 20 بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته تخمدان را محاسبه وبا نتایج به دست آمده از روش فلوسیتومتری مقایسه کردند. با روش فلوسیتومتری تنها 18 درصد سرطان ها در نمونه بیماران مبتلا به فاز IV بیماری کشف شد، در حالی که ردیاب میکرو هال با دقت 100 درصد در این بیماران عمل کرده بود. به طور کلی، فلوسیتومتری سلول های توموری رادر 25 درصد نمونه های سرطان تخمدان شناسایی و آشکارساز میکرو هال در 100 درصد نمونه ها قادر به شناسایی سلول های سرطانی بود.
این سیستم بسیار دقیق تر از روش فلوسیتومتری برای تشخیص سلولهای سرطانی در خون، به خصوص در تعداد کم سلول های توموری است. محققان می گویند در تعداد کم سلول های سرطانی میزان مثبت کاذب با روش فلوسیتومتری می تواند به بیش از 900٪ به خاطر از دست دادن سلول ها طی آماده سازی نمونه خون واتوفلورسنس ناشی از لکوسیت ها ی خون برسد. سنجش با میکرو هال به تصفیه نمونه خون نیاز ندارد.
محققان می گویند این روش مقرون به صرفه است و می تواند در کلینیک ها برای شناسایی سلول های سرطانی مورد استفاده قرارگیرد. این آشکارساز جدید همچنین می تواند تغییر یافته و برای شناسایی پاتوژن ها علاوه برسلول های توموری استفاده شود.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه