تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 دی 1393
بازبرنامه ریزی سلول های بنیادی بعد از پرتودرمانی ممکن است مانع از سرطان شود

  بازبرنامه ریزی سلول های بنیادی بعد از پرتودرمانی ممکن است مانع از سرطان شود

بدن راه هایی را برای از بین بردن سلول های بنیادی خطاکار ایجاد کرده است. محققین در مرکز سرطان دانشگاه کلرادو نشان داده اند که یکی از این راه ها برنامه ای است که سلول های بنیادی آسیب دیده به وسیله پرتودرمانی را به سلول های دیگری تمایز می دهد که نمی توانند برای همیشه زنده بمانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  پرتودرمانی موجب می شود که سلول های بنیادی ویژگی های بنیادینگی شان را از دست بدهند. اما این مساله وجود دارد که ما نمی خواهیم این سلول های بنیادی آسیب دیده به اطرف بچسبند تا سلول های آسیب دیده را در بافت نگه دارند.

این مطالعه نشان می دهد که این حفاظت حد وسط برنامه ریزی شده است که سلول های بنیادی آسیب دیده به وسیله پرتودرمانی به سرطان خون اجازه رشد می دهد حتی اگر کل بدن مورد پرتودرمانی قرار گرفته باشند و با بازبرنامه ریزی این عامل پشتیبان می توانیم مانع از عود مجدد سرطان بعد از پرتودرمانی کل بدن شویم. این محققین اثرات پرتوتابی کل بدن روی سلول های بنیادی خونی موش دریافتند. در این مورد، پرتودرمانی موجب افزایش احتمال تمایز سلول های بنیادی خون ساز خواهد شد. در حالی که اغلب آن ها این مسیر را در پیش می گیرند اما تعداد کمی نیز در حالت بنیادینگی باقی می مانند. سلول های بنیادی با جهش های بسیار خاص قادر به نافرمانی از دستورالعمل های تمایزی هستند و بقیه سلول ها در حالت بنیادینگی باقی می مانند. در رقابت با سلول های دیگر، سلول های بنیادی سالم برداشته شدند، سلول های بنیادی با C/EBPA کاهش یافته قادر به تسلط بر سیستم تولید سلول خون بودند. در این مسیر، سیستم خونی از سلول های C/EBPA+  به سلول های C/EBPA- اولیه منتقل می شود. جهش ها و سایر تغییرات ژنتیکی منجر به مهار ژن C/EBPA، همراه با لوکمیای میلوئید حاد در انسان خواهد شد. بنابراین، این ها جهش هایی نیستند که به دلیل موتاسیون ها ایجاد شده باشند بلکه این سیستم خونی که به و سیله سلول های بنیادی معیوب بازسازی شده است که خطر ابتلا به سرطان را در کسانی که متحمل پرتودرمانی شده اند افزایش می دهد. این مطالعه یکی از نتایج گزینش طبیعی است. در سیستم خونی سالم، سلول های بنیادی سالم به رقابت با سلول های بنیادی که دارای موتاسیون در C/EBPA هستند می پردازند. اما زمانی که پرتو سلامت و قدرت جمعیت سلول های بنیادی را کاهش می دهد، سلول های جهش یافته ای که در تمام مدت آن جا بوده اند فرصت ابراز وجود پیدا می کنند. این مطالعه تنها به ما نمی گوید که چرا پرتودرمانی سلول های بنیادی خون ساز را وارد فرایند تمایز می کند. بلکه نشان می دهد که با فعال کردن یک مسیر حفظ سلول بنیادی، می توان مانع از وقوع چنان فرایندی شد. حتی ماه ها بعد از پرتودرمانی، فعال کردن مسیر Notch به طور مصنوعی در سلول های بنیادی خون ساز اشعه دیده منجر به بنیادینگی مجدد آن ها می شود و در واقع فعال شدن این مسیر موجب حفظ جمعیت سلولی خطرناک یا سلول های C/EBPA می شود. رقابت بین سلول های بنیادی جهش نیافته در مورد C/EBPA با آن هایی که با فعال سازی مسیر Notch احیا شده بودند نشان داد که هیچ فاصله تکاملی برای سلول های بنیادی جهش یافته در C/EBPA وجود ندارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه