تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 مرداد 1391
داروی HIV می تواند ازعوارض پس از پیوند سلول های بنیادی جلوگیری کند

  داروی HIV می تواند ازعوارض پس از پیوند سلول های بنیادی جلوگیری کند

داروی مورد استفاده دردرمان ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) به کاهش خطر ابتلا به بیماری پیوند علیه میزبان (GVHD) درافراد مبتلا به سرطان خون که تحت پیوند آلوژنیک سلول های بنیادی خونساز (HSCT) برای بازسازی مغز استخوان قرار گرفته اند، کمک می کند.
 

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از haymarket ، داروی Maraviroc که برای درمان اچ آی وی در سال 2007 تایید شده است، گیرنده chemokine CCR5 را مهار می کند. Chemokines سلول های ایمنی را به ارگان های خاص هدایت می کنند، پژوهش حاضر نشان می دهد که maraviroc می تواند سلول های ایمنی را ازاندام های حساس مانند کبد و روده دور و در نتیجه ازعوارض مرگبار GVHD پس از پیوند سلول های بنیادی جلوگیری کند.
GVHD زمانی اتفاق می افتد که سلول های ایمنی تازه پیوند شده به بافتهای سالم بدن که آنها را به عنوان عامل خارجی می شناسد، حمله کند. بیماران پس از پیوند داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می دارند، اما این عوامل می تواند سیستم ایمنی را ضعیف کرده و فرد را بیشتر در معرض عفونت های تهدید کننده حیات و عود سرطان قرار دهد.
دکتر Ron Reshef نویسنده اصلی این پژوهش در بیانیه صادر شده توسط دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا توضیح داد: درمان با maraviroc راه جدیدی برای کوشش در کاهش عوارض مربوط به درمان، در میان بیماران پیوند مغز استخوان و نیز کاهش توانایی سیستم ایمنی جدید بدن درحمله به سرطان است، یافته های این گروه درمجله پزشکی  The New England Journal of Medicine منتشر شده است.
Reshef و همکارانش 35 پیوند HSCT  با خطربالا را دربیماران مبتلا به لوسمی حاد میلوئید (AML)، سندرم myelodysplastic، لنفوم، myelofibrosis، و سایر سرطان های خون مورد ارزیابی قرار دادند. همه شرکت کنندگان تاکرولیموس و متوترکسات، داروهای استاندارد برای پیشگیری از  GVHD را دریافت کردند. 2 روز پس از پیوند، این بیماران تحت یک دوره 33 روزه داروی maraviroc نیز قرار داده شدند.
هیچ مورد GVHD در روده و کبد حتی در شدید ترین شکل بیماری در 100 روز اول پس از پیوند مشاهده نشد. بروز تجمعی در روز 180 همچنان هم کم (5.9±4.1% درصد) بود.  در پیگیری های 6 ماهه، تنها 6٪ از بیماران مبتلا به GVHD شدید شدند، در مقایسه با 22٪  بیماران مشابه که تنها درمان استاندارد سرکوب کننده سیستم ایمنی بدون maraviroc را دریافت کرده بودند. دراین بازه زمانی درگیری کبد و روده تنها در 15٪ بیماران مبتلا به GVHD که maraviroc را دریافت کرده بودند در مقایسه با 27٪  بیمارانی که این دارو را دریافت نکرده بودند، دیده شد.
یک سال پس از HSCT نیز بروز تجمعی GVHD در گروه غیر maraviroc ( (29٪ نزدیک به دو برابر در مقایسه با گروه maraviroc ( (15٪بود.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه