تاریخ انتشار: شنبه 01 مهر 1391
کشف ژن پیشگوی تاثیرشیمی درمانی در مبتلایان به سرطان تخمدان

  کشف ژن پیشگوی تاثیرشیمی درمانی در مبتلایان به سرطان تخمدان

محققان دانشگاه Dundee کشف کردند که اندازه گیری میزان فعالیت یک ژن می تواند به پیش بینی اینکه زنان مبتلا به سرطان تخمدان چه میزان از داروهای شیمی درمانی مبتنی بر پلاتین (درمانی رایج برای این بیماری) بهره مند می شوند، کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress، این محققان دریافتند که ژنی به نام FGF1 در سرطان پیشرفته تخمدان تهاجمی بسیار فعال می شود و همچنین در سلول های سرطانی که در برابر درمان های شیمی درمانی پلاتین از جمله کربوپلاتین و سیس پلاتین مقاوم هستند،در سطوح بالاتری بیان می شود.
درنتیجه، زنان با سطوح بالای FGF1 ، کمتر احتمال دارد که به این داروها پاسخ دهند و پیش آگهی آنها ضعیف تر است. نتایج این پژوهش در مجله British Journal of Cancer منتشر شده است.
این پژوهشگران همچنین دریافتند که فعالیت FGF1 پس از مقاومت سلول های سرطانی تخمدان افزایش می یابد. با مهارFGF1 درسلول های سرطانی تخمدان مقاوم به داروهای پلاتین، دانشمندان توانستند دوباره آنها را به شیمی درمانی حساس کنند.
دکتر Gillian Smith ، یکی از محققان دخیل دراین مطالعه گفت: "ما از نتایج این مطالعه، بسیار هیجان زده هستیم زیرا آنها راه های بالقوه ای را که سرطان تخمدان به داروهای شیمی درمانی معمول مقاوم می شود، شناسایی کرده اند.
او افزود: این مطالعه راه را برای توسعه آزمایشات جدیدی مبنی بر اینکه آیا شیمی درمانی موثرخواهد بود خواهد گشود و این نشان می دهد  دارویی که FGF1  را هدف قراردهد می تواند درمان موثر جدیدی را برای آندسته از زنان مبتلا به سرطان تخمدان که درمان موفقیت آمیز آن دشوار است، ارائه دهد."
محققان انواع ژنها را در 187 بیمار مبتلا به سرطان تخمدان اندازه گیری کرده و دریافتند که هر سرطان طیف منحصر به فردی از ژن های فعال دارد. اما، FGF1 به نظر می رسد بزرگترین نقش را در تعیین چگونگی عملکرد سرطان بازی می کند.
ژن FGF1  به رشد عروق خونی برای فراهم کردن انرژی مورد نیاز برای رشد تومورسرطانی کمک می کند.
دکتر Julie Sharp ، مدیر ارشد علوم تحقیقات سرطان بریتانیا، گفت: سرطان تخمدان اغلب در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود که در آن مراحل عمل جراحی دشوار و بیماری دیگرگسترش یافته است.
"روش های کنونی درمان محدود هستند ، همه زنان به شیمی درمانی پاسخ نمی دهند و هیچ راهی برای فهمیدن اینکه آیا شیمی درمانی به نفع آنها خواهد بود وجود ندارد این پژوهش گامی در جهت پرداختن به نیاز فوری توسعه آزمایشاتی است که می تواند به ما اطلاعات بیشتری درمورد سرطان تخمدان هر زن دهد و به درمان های شخصی برای نجات انسان ها کمک کند. "
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه