تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 خرداد 1394
آیا فرزندان مادران چاق برای چاقی و بیماری های متابولیک پیش برنامه ریزی شده اند؟

  آیا فرزندان مادران چاق برای چاقی و بیماری های متابولیک پیش برنامه ریزی شده اند؟

شواهد نشان می دهد که فرزندان والدین چاق، خودشان به چاقی مستعد هستند و این امر آن ها را در معرض ابتلا به دیابت نوع دو قرار می دهد. اما این که چگونه و چرا این امر اتفاق می افتد تحت بررسی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه نشان می دهد که محیط رحم در مادران چاق ممکن است سلول های فرزند را برای تجمع چربی اضافی یا ایجاد تفاوت هایی در متابولیسم که منجر به مقاومت انسولینی می شود برنامه ریزی کند.

یکی از سوالاتی که باید به آن پاسخ داده شود این است که چگونه فرزندان مادران چاق ممکن است به دلیل فاکتورهایی که حتی ممکن است مربوط به قبل از تولد آن ها باشد، در خطر چاق شدن هستند. این مطالعه به دنبال مکانیسم هایی است که به موجب آن ها کودکان به دلیل تغییراتی که در رحم اتفاق می افتد برای افزایش خطر چاقی، پیش برنامه ریزی می شوند. در این مطالعه محققین سلول های بنیادی را از بند ناف اهدا شده نوزادانی با مادران دارای وزن طبیعی و مادران چاق را گرفته و در محیط آزمایشگاهی آن ها را به سلول های چربی و سلول های عضلانی تمایز دادند. آن ها دریافتند که در آن هایی که مادران چاق داشتند در مقایسه با آن هایی که مادرانی با وزن طبیعی داشتند محتوای چربی سلول ها 30 درصد بیشتر بود. آن ها به دنبال ارزیابی اطلاعات بیشتر هستند تا دریابند آیا شواهدی بر تغییر متابولیسم در آینده وجود دارد یا خیر. در حال حاضر، به دلیل این که این مطالعه در ابتدای راه قرار دارد، محققین دقیقا نمی دانند چگونه این تفاوت ها در سلول های رشد یافته در آزمایشگاه با فیزیولوژی این کودکان بعد از تولد مرتبط است. اما آن چه مشخص است این است که در محیط کشت یک میل ذاتی به سمت داشتن محتوای چربی در سلول های فرزندان مادران چاق وجود دارد. هم چنین محققین می دانند که این تجمع چربی در این سلول ها با توده چربی نوزاد در زمان تولد مرتبط است. گام بعدی در این مطالعه این است که این نوزادن را تا زمان بلوغ تحت نظر داشته باشند و ببینند ایا این تغییرات تا زمان بلوغ ادامه دارد یا خیر. محققین انتظار دارند که بزودی اطلاعات دیگری در مورد این که چگونه سلول ها از چربی برای تولید انرژی استفاده می کنند و آیا این با تجمع چربی در سلول های نوزادان با مادر چاق مرتبط است؟

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه