تاریخ انتشار: شنبه 13 تیر 1394
اهمیت غربالگری میکروبی در بانک خون های بندناف

  اهمیت غربالگری میکروبی در بانک خون های بندناف

هر سیستم ارائه دهنده خدمات جهت تولید بهینه و دستیابی به تضمین کیفیت Quality Assurance (Q.A) لازم است تا دستورالعمل ها و الزاماتی به صورت مستند و لازم الاجرا داشته باشد. بخش مهمّی از روند تولید بهینه و تضمین کیفیت شامل سیستم کنترل کیفیت Control (Q.C) Quality می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر محمد حسین احمدی دکتری باکتری شناسی پزشکی گفت: کنترل کیفیت در یسک سیستم آزمایشگاهی ، تمامی مراحل از نمونه گیری تا انجام آزمایشات و دستیابی به نتیجه (محصول) را در بر می گیرد. در بانک خون های بندناف ، این فرآیند ها باید مطابق با استانداردهای(NetCord-FACT) باشد که کیفیت را در تمامی مراحل شامل  انتخاب نمونه، نمونه گیری و جمع آوری نمونه ها، انتقال، پردازش، غربالگری میکروبی، ذخیره سازی و ثبت نتایج و مستندات، مورد بررسی و بازبینی قرار می دهد.
غربالگری میکروبی یکی از شاخص های مهم سیستم کنترل کیفیت می باشد . این فرآیند شامل بررسی های میکروبی (عمدتا باکتریایی ، قارچی و ویروسی ) بوده که بدین منظور لازم است تا از تمامی واحدهای خون بندناف یک نمونه (Sample) جهت انجام فرایند کشت و تشخیص میکروبی اخذ گردد. از آن جایی که نمونه های خون بندناف جهت پرونده آتی در بیماران مستعد پیوند ذخیره سازی می شوند و با نظر به اینکه افرادی که قرار است پیوند را دریافت کنند بایستی سیستم ایمنی شان تضعیف شود تا در برابر بافت پیوند شده واکنش بروز ندهد و سبب رد پیوند نگردد، لذا نمونه های دارای آلودگی میکروبی نباید ذخیره سازی شوند؛ زیرا در صورت آلوده بودن بافت پیوندی با عوامل میکروبی با توجه به تضعیف سیستم ایمنی میزبان (فرد گیرنده)، می تواند به عوارض عفونی شدیدی منجر گردد که نه تنها خود می تواند سبب رد پیوند گردد بلکه سلامت فرد گیرنده را نیز به مخاطره می اندازد.
 در بعضی از بانک خون های بندناف صرفاً آلودگی با میکروب های پاتوژن را مانع ذخیره سازی سلولهای بنیادی خون بندناف ذکر می کنند و نمونه های خون بندناف آلوده شده با میکروبیوتا و میکروب های همزیست (Commensal) ساکن پوست و مجاری بدن را ذخیره سازی می کنند؛ البته با این شرط که در هنگام پیوند، با استفاده از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف یک درمان پیشگیرانه قبل از پیوند در فرد گیرنده انجام پذیرد که البته تصمیم گیری برای پیوند چنین نمونه هایی با کمیته پیوند خواهد بود.
اما بسیاری از بانک های خون بندناف و از جمله بانک خون بندناف رویان (شرکت فناوری بن یاخته های رویان) هیچکدام از نمونه های دارای آلودگی با میکروب را ذخیره سازی نمی کند. زیرا مشخص شده است که حتی میکروب های همزیست و ساپروفیت ساکن بدن انسان نیز می توانند به صورت فرصت طلب در این بیماران که سیستم ایمنی شان ضعیف شده است، عفونت های پیشرونده و حتی مرگباری ایجاد کنند؛ حتی اکنون دیگر این میکروب های فرصت طلب را غیربیماریزا نمی نامند بلکه از آنها تحت عنوان میکروب های با قدرت بیماریزایی پایین (Low Pathogen) یاد می کنند. بنابراین بدین ترتیب اهمیت غربالگری میکروبی در بانک خون های بندناف (از جمله بانک خون بندناف رویان) مشخص می گردد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه